Brittisk rapregent värd vår beundran

Little Simz, Roskilde Festival

Brittisk rapregent värd vår beundran

Recenserad av Veronica Larsen | GAFFA

Regulus Regulus är Europas minsta fågel med en längd på cirka nio cm. Vi i Sverige kallar den för Kungsfågel men i Simbi Ajikawos hemtrakter i norra London går den troligtvis under namnet Goldcrest. Kungsfågeln är grön på ovansidan, grå på undersidan och kvittrar snabbt och repetitivt.

Det är en småseg väntan, Little Simz är sen till sin konsert. Innanför scenstängslet står en grupp i samlad tropp bestående av vita medelålders, inte Simbis målgrupp direkt och det ser lite komiskt ut, som att de är där på guidad tur. Bredvid passerar ett bekant ansikte, en av tjejerna i Hinds som ska spela senare under kvällen. Men så äntligen, 17:47, en halvtimme efter utsatt tid syns en kort figur med tunna ben och gröna sneakers ta ett galant flax upp på trappan bakom scen. Regnet som oroat oss tidigare under dagen har nu gett vika för sol. En blick upp mot skyn och högt däruppe en stor fågel, den står still i vinden som att den inspekterar Apollos scen och sex strålkastartorn. Nöjd som att den checkat av att Simbi är redo, glider den sedan iväg ledd av luftströmmen.

Hon inleder med Persons som genererar en våg av rysningar genom kroppen: ”They took her wings and told her flying was impossible. They told her women cannot call themselves kings”. Simbi bryr sig inte ett dugg om det, hon kallar sig för kung ändå och hon verkar fast besluten om ledarskapet. Under de dryga 45 minuterna styr hon publiken med pondus, ger varierande instruktioner (hoppa, klappa, säg efter mig) och frågar om vi mår bra. Själv ser hon ut att trivas rejält, det breda leendet lyser bakom micken.

Wings, hennes personliga anthem, är andra låten ut och det är dags för rysning nummer två. På efterföljande Gratitude noterar vi hur hon utnyttjar scenen och sitt kroppsspråk – tyngd och finess som en rapstjärna. Dead Body omstartar hon för att få fart på publiken och halvvägs in börjar det hoppas och vevas, ”Hands up, family photo” hojtar hon och det är dags för en klassisk instagrambild. Återigen märks glädjen hos Simbi, med höga knän dansar hon fram och törsten släcks vid DJ-båset ofta. Vi bjuds hennes förstklassiga rapteknik och snabbhet spelningen igenom, men något annat hade vi inte heller förväntat oss.

Bars Simzson (låten med fantastiskt beat som påminner lite om Ni**as In Paris) är sista låten ut och ett utmärkt val, Simbi visar återigen prov på sina egenskaper som regent, låten omstartas tre gånger. Första gången är publiken inte tillräckligt pepp anser hon. Andra gången stoppar hon tvärt för att en mosh pit har bildats, Simbi vänder sig direkt till killarna som startat den och förklarar att hon inte tillåter det på sina konserter och varför. Det är rak kommunikation med brittiskt artig accent: ”Sorry to kill your vibe guys”, men inget som genererar irritation, det jublas när kungen talat klart och sista gången låten spelas är röjet hundra procent.

Goldcrest? Det är för att kungsfågeln har ett gyllengult hjässband. Little Simz hade visserligen keps på huvudet ikväll men hon bar den som den vore en krona av guld. Minst kan vara störst. Kvinna kan vara kung. Världen är vår att förändra.