En fattig uppvisning i trist utveckling

Bring Me The Horizon, Bråvalla 2016

En fattig uppvisning i trist utveckling

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

Det är nu snart ett år sedan Bring Me The Horizon släppte That's The Spirit, det av deras album som avvikit mest från hur Sheffieldbandet ursprungligen lät. Själv tycker jag utvecklingen från arg metalcore till emotionell alt. rock är kalkon, men kidsen verkar gilla eller till och med föredra det. Publiktillströmningen är betydligt större än till många senarelagda band, och innanför barriärerna står förväntansfulla fans medan en informationsfilm inleder. Gorillaz-minnande figurer uppmanar den unga publiken att ta alla sina droger innan och inte under showen, vartefter det är dags att öppna med Happy Song. Extasen framför scen är total. På scen ser det annorlunda ut.

När jag sågade That's The Spirit ställde jag mig frågan hur det skulle se ut när det var dags för dessa rabiata, helkroppstatuerade britter att framföra det nya materialet live. Svaret? Galet röjande är nedgraderat till att i strängbändarnas fall att hoppa på stället, och Oliver Sykes sitter mest på knä. Efter att han ska ha skrikit sönder sin röst (vilken professionell metalsångare gör det?) lär det vara svårt att framföra något gammalt material, och undantaget  Chelsea Smile hämtas hela listan från de två senaste plattorna. Det luktar dålig ursäkt, för visst skriks det även i de nya låtarna?

Band får gärna byta stil och uttryck, så länge det fortfarande är bra. I Bring Me The Horizons fall är så icke fallet. När energinivån är så pass mycket lägre och musiken gått från skräckfilm till Bolibompa funkar det inte att samtidigt kalla publiken pussies för att de inte kör circle pit. Små, kortlivade moshpits bildas och framstår som ett hån mot vad en moshpit är – en dansstil som utövas för att musiken utlöser det. Inte för att det är något en sett på Youtube, och inte till maskerad pop matad med backtracks. Bortsett från bra ljud och tajta trummor är konserten mest en fattig uppvisning i trist utveckling.