Det goda Sveriges galjonsfigur laborerar och arrangerar om

Timbuktu, Bråvalla 2016

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

Jason Diakité har på senare år blivit lite av en galjonsfigur för den antirasistiska motrörelsen, för det goda Sverige om en så vill. Ikväll spelar han strax efter att ytterligare en av dessa ansikten, Henrik Schyffert, precis kört en standup. Stämningen är stark, glädjefylld och tonen som genomsyrar är alltid välkommen på festivaler. Huruvida Timbuktu trivs med att denna stämpel nästan kommit att bli större än hans musik är ovisst, men det där partiets namn vill han inte ens ta i sin mun. Ett brandtal levereras innan Det Luktar Rök och medmänsklighetens förfall förekommer i flera texter, men inga dåliga tankar ska få förstöra. Musikupplevelsen står i centrum.

Hiphop är på många sett extra tacksamt för rutinerade artister att framföra live. Så länge texterna finns kvar går det att laborera med arrangemang, och rockband som kört samma hits i 13 år är nog betydligt mer trötta på att vara tvingade att göra det än vad Jason är på att framföra The Botten Is Nådd. Naturligtvis har det inte bara med genren att göra, backup-bandet DAMN! är nämligen en snortight samling musiker. Varenda låt är ett lyckat omarrangemang med nya tempon, dragspelspartier, grymma saxsolon och träffsäker vocoder. Det finns även plats för en hyllning till Prince, ett slags medley där ikonens musik möter bland annat N.A.P. och Strö Lite Socker. En slås av att de båda har mer än längden gemensamt.

För någon som är väl inlyssnad är det en fröjd att bevittna band och frontman laborera med låtarna. Timbuktu spelar mest överallt och hela tiden de senaste åren, vilket verkar ha lett till att många av Bråvallas besökare nästan har glömt att konserten ska äga rum. Publiken växer dock flerdubbelt några låtar in, och den numera folkliga lille figuren väcker stor glädje hos de som saknar "över 18"-armband såväl som pensionärer.