Fortkörningsböter

Action Bronson, Avalonscenen, Roskildefestivalen

Fortkörningsböter

Recenserad av Joel Larsson | GAFFA

En av hip-hopens största namn just nu, Action Bronson, vandrar ut på scenen med en christiania-t-shirt på huvudet och en scennärvaro som få andra rappare i hans genre kan komma i närheten av. Han tar helt enkelt upp stor plats. Med sig har han rapparen Mayhem Lauren som medverkar på två låtar under konserte, samt superproducenten The Alchemist vars styrka ligger i sega, sirapstunga produktioner.

Action Bronson för sig som en bäng Obelix på scen, medan Alchemist gör sitt bästa för att koka ihop magisk dryck bakom spakarna. Det är bara det att det inte riktigt svänger om spelningen - i alla fall inte hela tiden. Kanske är det Actions Old School-stil som inte är dansant nog, kanske är det Alchemist som inte riktigt är med på noterna hela tiden. Eller så är problemet att man inte riktigt hör orden som sprutar ur käften i kulsprutehastighet på Action Bronson.

På öppningsnumret Brand New Car går det exempelvis lite för fort och blir lite för gällt, så att man tvingas sätta ett finger i örat, och de andra låtarna som inte är så pass populära att publiken kan dem utantill har samma problem.

Lite senare lyssnar Action Bronson på sitt eget råd från Actin Crazy: better slow down baby. Det blir allsång när han droppar raderna Opportunity be knocking - better let that motherfucker in, och när han dundrar iväg på sin luftmotorcykel i LSD-trippen Easy Rider lyfter scentältet nästan från marken. Baby Blue är härligt melankolisk skoj-rap om att vara den snälla killen, med lite Biz Markie-acapella inslängt i mitten.

Kan man göra allting rätt, utan att det blir riktigt bra? Det känns lite så när Action Bronson spelar på Roskildefestivalen. För han är verkligen on point med sina rhymes, och förutom sin egen något självironiska uppenbarelse och scenshow så är det de klyftiga texterna som är den största behållningen på spelningen. Det är bara lite synd att orden ibland drunknar i mynningsflammorna från Bronsons mun.