En halv spelning är också en spelning

Blues Pills, Bråvalla Festival

En halv spelning är också en spelning

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

14:30 får ändå räknas som en tidig speltid, och Örebrobaserade Blues Pills är i rättvisans namn inte någon monsterakt. Bandet har dessutom placerats på största scenen Panorama, och med tanke på att hälften av besökarna avskräcks av stundande regn och resten gick ut för hårt första dagen bådar det inte jättegott för uppslutningen.

2016 finns det fler bluesiga hårdrocksband än vad det fanns på 70-talet, och det är ändå något med just Blues Pills och deras Woodstockestetik som är oemotståndlig. Kanske är det Elin Larsson röst, kanske modet i att andra låten High Class Woman tillåts bli en 15-minutare späckad med jam och gitarrsolon. I vilket fall verkar 95 procent av den lilla skara som befinner sig på festivalområdet lockas av musiken som minner om Hendrix, Zeppelin och sent 60-tal. Det finns ingen annan anledning att ha tagit sig från campingen, och alla flockas framför bandet.

Trummorna rungar, Rickenbackerbasen skramlar, gitarrerna matar ut riff och Iron Maiden-stämmor, och Elin tar i från de barfota tårna. Och publiken älskar det.

Halvvägs igenom speltiden, vilket innebär blott trenne låtar, säger vädergudarna stopp. Efter att en vindstöt närapå blåst ner backdroppen dränker ett skyfall av bibliska proportioner både scen och område. En vallgrav stiger innanför kravallstaketen, ponchos är till ingen nytta och scentekniker försöker förgäves rädda först effektpedaler, därefter hela riggen. Syndafloden sköljer iväg människor till närmsta tält, och i fem minuter står en tapper samling på några dussin personer kvar och jublar innan Elin Larsson tvingas meddela att spelningen tyvärr måste avbrytas. "Alla våra instrument och grejer har gått sönder".

Sångerskan startar lite allsång i form av Singin' In The Rain och lovar att komma tillbaka till Norrköping snart. Två minuter senare är vädret på "varför lämnade jag solkrämen"-nivå. Livet är orättvist, men det vi fick var åtminstone hypnotiskt bra rock'n'roll.