Årets coolaste bokning

Public Service Broadcasting, Bråvalla Festival

Årets coolaste bokning

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

(arkivbild)

Att boka en akt som vunnit "Årets Genombrott" i tidningen Prog Magazine 2015 känns som ett udda val med tanke på hur festivalens affisch ser ut i övrigt. Särskilt många bråvallare verkar inte ha snappat upp Public Service Broadcasting, och med en Veronica Maggio som överröstar varenda lågmält parti blir det svårt. Den företrädesvis äldre skaran som hittat till tältscenen för årets coolaste bokning får dock verkligen något att njuta av.

Trummisen Wriggelsworth och multiinstrumentalisten J Willgoose Esq. brukar lyssna på BBC Radios arkiv, och sist fick de inspiration som ledde till The Race For Space, en skiva om rymdkapplöpningen i mitten av förra århundradet. Människans prestationer står i centrum för både musik och de passande projektionerna signerade Mr B. En överlag sittande publik leds in genom Sputnik och får hypnotiska låtar om färg-TV, månlandning och en fantastisk avslutande duo i Gagarin och Everest. Det är elektro, det är indie, krautigt driv, progrock och banjo.

Enligt egen utsago kommer Public Service Broadcasting aldrig att blanda in sång i sin musik, det får räcka med otaliga spoken word-samples. Inga mikrofoner alls, inte ens för mellansnack är tydligen aktuellt, utan Willgoose står där flinandes i sin cardigan och knappar ut korta, hackiga artighetsfraser likt information om ett försenat tåg. Det går snabbt att hitta "we always wanted to play at", lite längre tid för "Bråvalla Festival".

För många små omständigheter gör att stämningen runt konserten aldrig blir så hypnotisk som en hade hoppats. Framför allt kanske ingången till tältet kunde vara vänd bort från största scenen nästa år. Kanske en större ljusshow, kanske en mer engagerad publik. Men musiken är fortfarande bland festivalens absolut bästa.