Blickar framåt och glömmer sin låtskatt

Nightwish, Bråvalla Festival

Blickar framåt och glömmer sin låtskatt

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

(arkivbild)

Om det är något band som vill lämna det gamla bakom sig så är det Nightwish. Bandet har under oroliga och frustrerande omständigheter gjort sig av med inte bara en utan nu två sångerskor. Senaste rekryteringen, nederländska Floor Jansen hälsar publiken välkomna på svenska, och om det är någon som missat det senaste sångarbytet lär de bli extra förvirrade. Resten av bandet har sett ungefär likadant ut ett bra tag – Wintersuns trummis ersätter utbrände Jukka Nevalainen och Troy Donockley kompletterar på säckpipa och flöjt.

Floor är inte bara Nightwish bästa sångerska på tre försök, utan också den som känns mest proffsig och mogen i hela sitt framträdande – en perfekt balansgång mellan hybris och jante. Och när vi ändå är inne på hybris kan vi ju vända oss åt huvudsaklige låtskrivaren Tuomas Holopainen, som har både egen fläkt och rökmaskin. Senast har han komponerat någon slags överväldigande historia om evolutionen, och det är tydligt att stoffet till setlistor ska vara så nytt som möjligt. Blicken riktad framåt. Trots att det finns originalmedlemmar på scen känns det som ett helt annat band än för tio år sedan.

Återigen, det är fullt förståeligt att bandet är trötta på att höra muppar i publiken ropa efter gamla sångerskor, och förmodligen har de brustna relationerna även förstört de gamla låtarna till viss del för medlemmarna. Men med tanke på vilken låtskatt som finns där blir det såklart tråkigt att endast fyra låtar är hämtade från tiden innan Imaginaerum, varav Ever Dream är den enda riktigt gamla. Speciellt onödigt känns det när Floor till skillnad från Anette Olzon är skolad nog att fixa de gamla operabetonade styckena – som kvällens bästa Ghost Love Score.

I avslutande The Greatest Show On Earth simmar sköldpaddor och kvastfeningar på storbildsskärmen. Det är supermäktig musik, eld och rök, trädklumpar runt alla mickstativ och en himla fart på två äpplen höga Emppu Vuorinen. Musik blir inte mer maffig och bombastisk än Nightwish på senare år. Positiva superlativ, i min bok. Ändå är jag en av dem som muttrar lite över det enda smolket, låtvalet.