En stadig dos rock'n'roll – utan magi

Turbonegro, Bråvalla Festival

En stadig dos rock'n'roll – utan magi

Recenserad av Tomas Lundström | GAFFA

När Turbonegro kliver upp på Lunascenen på lördagseftermiddagen är stämningen aningen reserverad. Med undantag för ett gäng hängivna Turbojugends i jeansjackor och matroshattar, som redan före spelningen skanderar bandets signaturmelodi I Got Erection, håller sig de flesta på rätt bekvämt avstånd. Folk verkar mestadels plocka med regnjackorna och göra sig hemmastadda för att få sig en dos stadig rock'n'roll. Eller deathpunk, som bandet själva kallar sin musik.

Den i sammanhanget tidiga timmen gör att förutsättningarna för en smått magisk kväll som de jag minns när bandet var på sin topp popularitetsmässigt för drygt tio år sedan är obefintliga. Men så är inte Turbonegro samma band som de en gång var och Hank von Helvetes avhopp märks ännu, sex år senare. Varken ersättaren Tony Sylvester eller bandet själva fyller ut den kostym de en gång bar, även om de verkar ha finslipat sin Tom of Finland-estetik föredömligt.

Det dröjer också till Are You Ready For Some Darkness? sparkar igång som känslan infinner sig och som det rutinerade rockbandet Turbonegro har blivit är det trots allt en hitkavalkad av rang de kan visa upp. Nya Special Education är den av de sentida låtarna som sitter bäst, men den når ändå inte upp till klassikerna som Get It On, The Age Of Pamparius, Rendez-Vouz With Anus eller örhänget I Got Erection, som stänger konserten med en mer pliktskyldig än spontan allsång.

Tubronegro är ett stadigt rockband, men magin de en gång hade har de inte med sig till Bråvalla. Och att höra Tony Sylvester sjunga om att "strap some teenage ass tonight" och "when I see a woman that I'd like to beat, erection" ger åtminstone mig en lite bitter eftersmak med tanke på de avskyvärda händelserna som drabbat kvinnor på årets festival.