x
Rome: The Hyperion Machine

Rome
The Hyperion Machine

Ambient-elektronika som gästas av Thåström

GAFFA

Album / Tresol
Utgivning D. 2016.08.12
Recenserad av
Mathias Skeppstedt

2011 släppte den väldigt produktiva Jerome Reuter från Luxemburg den helt fantastiska trippel-CD:n Die Æsthetik Der Herrschaftsfreiheit som kastar en enorm skugga över i stort sett vadsomhelst. Det är orättvist att jämföra men ändå svårt att släppa den när man ska ta ställning till en ny skiva.

Rome spelar mörk neofolk och ambient-influerad musik som är svår att beskriva. Det är ambient-elektronika med massor av akustiska gitarrer och Jeromes mörka röst. Det är underbara melodier, experiment och i stort sett inga lagar eller regler. The Hyperion Machine följer den mallen, men är mer rak och polerad. Produktionen glänser och glimmar, melodierna är lite starkare och allt håller verkligen ihop som en enda lång enhet. Thåström dyker upp i Stillwell. Hans raspiga röst passar perfekt i ljudbilden och jag tror att en gemensam platta skulle kunna bli hur bra som helst.

Sist som ett extraspår ligger Romes version av Fan Fan Fan och den är mörk och väldigt vacker, men passar inte riktigt in i konceptet och känns faktiskt lite onödig.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA