Schoolboy Q
Blank Face LP

Mörkare, vassare, hårdare från Los Angeles-rapparen

Download / Top Dawg / Interscope
Utgivning D. 2016.07.08
Özgür Kurtoğlu

Exponerad mänsklighet som kärna, som lager på lager av karismatisk hårdhet kaklat över, ett imponerande fokus rakt igenom, trots att Schoolboy Q kan och ofta hittar sätt att presentera sina olika röstlägen på. Han är en av få som på övertygande sätt kan samtidigt kan låta avslappnad och aggressiv, lugn och tänd, vilket reflekteras väl över de 74 minuter som Blank Face LP varar. Det reflekteras i albumets rytm och atmosfär och tyngd, hur lugnet är en rökridå för ett ständigt närvarande mörker synligt i hur Q vägleder och berättar om sitt livs krämpor och utmaningar. Blank Face LP är ett mardrömstapisseri som oftast handlar om den inneboende ilska hans skuggliv fört med sig, om dispyter lösta med tandprydda knytnävar och liknande direkta återberättanden om hundratals nyanser och demonstrationer av våld.

Längden och ljudbilden Schoolboy Q valt för sitt fjärde album tvingar honom att höja sig från sin vanliga, redan höga, nivå. Med så mycket tid till sitt förfogande är det främst han som ska hålla lyssnarens uppmärksamheten. Med mer klassiskt Los Angeles-lutade beats, mer sparsmakade ljud hämtade direkt ur hiphop än hans Top Dawg Entertainment-kollegor på sistone närmat sig med jazz och funk i åtanke, är det hans ord som ska fånga och övertyga. Därför hörs mer melodi när han rappar och halvsjunger, när han dåsigt pratar däremellan, och således lockar in och håller fast betraktaren. Blank Face LP är en naturlig fortsättning på en gangsterrap-tradition Schoolboy Q växt upp med och känner sig hemma i, en som han dessutom vet hur han bäst utvecklar, förädlar, och gör sina röster hörda inom.