Högintensivt av svensk hiphops kanske främsta innovatör

Erik Lundin, Stockholm Music & Arts, Stockholm

Recenserad av Lukas Lind | GAFFA

"Hur mycket är ett liv i orten värt?". Den svarta texten ekar från den vita backdropen på festivalens största scen. "Hakuna matata, hakuna matata" ropar Erik och stormar ut på scen till öppningslåten "Haram". Publiken strömmar snabbt fram och möter honom vid barrikaden. Hans debut-EP "Suedi" slog ned som en bomb i Rapsverige, och skallret dånade genom hela musikindustrin. Denna fredag står Erik Lundin på scen tillsammans med den DJ som rattar musiken, och hans energi står i paritet med en storbandsorkester.

Det är svårt att överdriva när man beskriver Erik Lundins framfart inom svensk musik. 2016 vann han både pris i årets hiphop/soul vid P3 Guldgala och Årets hiphop/soul vid Grammisgalan. Flertalet musikskribenter överröste honom med hyllningar. Bland annat musikjournalisten Jan Gradvall som skrev: "En vidunderlig debut. En milstolpe inom svensk musik på svenska".

Det är svårt att inte stämma in i hyllningskören. Hans musik är mer politik än vad någon partiledare i Almedalen kan förmedla, och hans berättelser om ort och uppväxt har större frälsningskapacitet för den främlingsfientlige än vilket vältrimmat argument som helst. Jag får gåshud ett antal gånger, tårar i ögonen en gång. “Det verkar inte som att det är värt lika mycket” säger Lundin och ger ett svar på backdrop-textens fråga. Han menar att beroende på var brott begås får de sin respektive uppmärksamhet.

Faktum är att Erik Lundin förnyar både svensk hiphop och det svenska språket. “Vet ni vad araba betyder?” frågar han publiken. Hans roll som språkförnyande svensklärare får nog många äldre encyklopedi-vurmare att skruva på sig, medan en ung generation glädjeligen berikas med nya uttryck.

På scen gästas han av både Michel Dida, som rappar sin låt “Telefonen”, samt Adam Tensta som tillsammans med både Dida och Lundin bränner av sin “Tystas ner”. Mot slutet av konserten rappar han sin kommande singel “Det bara blev så”. Det är smått genialt när han låter sina föräldrar sitta på varsin stol bredvid honom på scen under låten.

Erik Lundins frammarsch inom svensk musik har precis börjat. Jag kan tycka att han förtjänade en senare speltid. Klockan 12.40 en solig sommardag är inte helt rättvist att lägga en av hiphopens just nu kanske främsta innovatörer.