En mental oas mitt i allt helvete runtomkring

Hater, Festival del Mar, Asperö, Göteborg

Recenserad av Jonathan Eklund | GAFFA

Ibland dyker det upp små poppärlor som inte lämnar en. Små, små förnimmelser över varför popmusik är så väldigt mycket viktigare än allt annat i ens liv. Det sker inte allt för ofta, men emellanåt, och när det så händer översköljs man av en känslostorm. Ungefär så är min relation till Malmö-kvartetten Haters debut-EP Radius. Tre fullgoda små pärlor. Tre små karameller att suga på när livsångest eller allehanda andra problem – futtiga som världsomfattande – tar fäste i ens hjärnvrår.

Det är för Hater som jag tagit färjan till Asperö. Och de betalar tillbaka fullt ut för ”uppoffringen”. Givetvis får man fina versioner av Radius tre spår. Allra bäst gör sig favoriten Plain Clothes Darling som i sin liveskrud gör att Caroline Landahls röst för dagen inte riktigt klarar av den. Men, det gör liksom ingenting. Det förstärker snarare känslan av att det görs på riktigt. Att känslorna närmast fastnar i henne när de ska ut och på så vis blir de än tydligare.

Men det fina med spelningen är egentligen inte ens de tre EP-spåren. Det är det faktum att Hater bjuder på  mycket mer material. Utan att räkna skulle jag hävda att de spelar tio låtar. Varav ungefär hälften de knappt spelat live ens. Det ger en exklusivitet. En känsla av att få vara med om något fint, intimt och nytt. Det märks att vissa låtar är purfärska, för det skaver lite här och var. Små leenden medlemmarna emellan avslöjar dem. Men pop av den här skolan behöver inte vara perfekt, ska inte vara det. Den ska vara nära. Och det är där Hater riktigt lyckas. Avslutande Mental Haven – det är mitt namn på låten, vad bandet kallar den vet jag inte – är bandets nästa lilla pärla. En skärande liten bit som summerar ihop allt som pop ska vara. En mental oas, mitt allt jävla helvete som finns runtomkring ... trots att man befinner sig på en idyllisk skärgårdsfestival.