Från teknikstrul till musikalisk överkörning

Terra, Festival del Mar, Asperö, Göteborg

Recenserad av Jonathan Eklund | GAFFA

Jag har sett Terra innan. Trodde jag. Frågan är om jag någonsin ens hört Terra innan, så stor skillnad är det på bandet pre och post Festival del Mar. Eller som en tjej i publiken säger efter spelningen ”Alltså, jag har ju lyssnat på skivan, men så här bra trodde jag inte att de var.” Hon har så rätt, så rätt.

Terra spelar musik som inte behöver intellektualiseras. Det är ryckig, studsig, charmig rock. Men det är också mer än så. Det går någonstans ändå att om – en nu prompt ska hålla på med det – vill intellektualisera göra så. För texterna sitter många gånger lite för perfekt, lite för rätt på för att inte vara större än ”bara” medryckande. Det är emellanåt lite för sant, för träffande och riktigt. Det märks av på albumet Terrarism, men det märks än tydligare live. Vad som också märks tydligare live, det enorma drivet i Karl Sundströms röst.

Innan bandet kliver på jävlas det rejält. Soundcheck drar ut på tiden. Samtidigt tilltar regnet över Asperö och allt fler hittar in under presenningstaket intill scenen. När så Sundström ger klartecken till ljudteknikern att det nog funkar nu, ja då öppnas liksom en kran av rock. Direkt in i Alla Förlorar, innan den ebbar ut går riffet till Detta Huset igång. Fullt ställ. All in. En snabb förmaning från Karl Sundström till kidsen i publiken att använda hörselkåporna sedan Svarta Lådan. Tre överkörningar de första knappa åtta-tio minuterna. Sen fortsätter det.

Det är som att bandet vill vinna tillbaka den där tiden de spillde på teknikstrul. Som att allt blir än mer intensivt bara för det. Som att de spelar snabbare och på något sätt ändå hänger med i det vansinniga tempot. Spelningen flyger förbi och saktar inte ner nämnvärt innan kvällens näst sista låt Genom Stan, en låt som kanske borde vara för långsam för den här explosionsartade uppvisningen men som istället skapar en fin kontrast. Som ett ögonblicks lugn mitt i en musikalisk överkörning.