x
Vemodig R&B som känns nu, nu, nu

Cherrie, Stockholm Music & Arts, Stockholm

Vemodig R&B som känns nu, nu, nu

Recenserad av Emil Viksell | GAFFA

Stockholm Music & Arts har ett upplägg som liknar Way Out Wests. Ja, alltså, i betydligt mindre skala då. Utöver den Stora scenen kompletterar de med Trädgårdsscenen, där publikintaget är begränsat. Detta gör att undertecknad får avnjuta inledningen av Cherries konsert i kön utanför och följaktligen missar Linda Piras gästinhopp.

Men det är inte hela världen. Konsertljudet och sången hörs i all tydlighet också utanför. Och när vi köande väl kommer in på konsertområdet var det värt all väntan. Cherrie stadfäster sin position som en av Sveriges intressantaste artister. Hennes R&B är lika hemlagad och lokalt förankrad som den är globalt modern.

I publiken står Seinabo Sey, som Sherihan ”Cherrie” Hersi har jämförts med. Ja, de sjunger båda två skickligt, kraftfullt och själfullt. Men det är en slarvig jämförelse. Seys sång flyter utifrån och in medan Cherries flyter inifrån och ut. Båda är ju utåtvända artister, men en amatörpsykolog skulle klassificera deras artistpersonliga olikheter som ”extrovert” respektive ”introvert”.

Med elektronisk, suggestiv musik och mot en backdrop som visar huvudpersonens uppförstorade ansikte, låter Cherrie sin Drake-släpiga relations- och vemodssoul sväva ut över Skeppsholmen. Här finns inte en tillstymmelse till den där känslan som ibland infinner sig när svenska artister leker USA. Detta är R&B och soul som känns nu, nu, nu. Och Cherries röst hämtar sin kraft från det allra innersta, känslomässiga djupet.

Keya gästar och hiphop-Sveriges kung, Erik Lundin, kommer energiskt instudsandes, både faktiskt och pratsjungandes, på radiohitten Tabanja. Soul-Sverige tillhör Cherrie. Och detta kommer bara bli ännu bättre. 


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA