Hennes röst och musik utgör en naturkraft

Ane Brun, Stockholm Music & Arts, Stockholm

Recenserad av Lukas Lind | GAFFA

Projektionen av böljande sädesslag mot blå bakgrund bryter effektivt mot Ane Bruns knallorange byxdress i siden. Hon virvlar runt på scen som en sann naturkraft. Scenen är hennes dansgolv. Hon har rört sig från en klassisk singer-songwriter till en fullfjädrad scenpersonlighet. Den norska sångerskan som numera är bosatt i Sverige ackompanjeras i dag av ett högklassigt band. På kontrabas finner vi ingen mindre än Tonbrukets upphovsmakare Dan Berglund, vid sidan av flera av gruppens medlemmar.

Hennes fjolårs skiva When I´m Free är fantastiskt vacker och låtarna växer än några centimeter när de spelas live. Konsertens öppningslåt, tillika plattans, är Hanging. Hon sjunger: "When you let go, You´ll be relieved. When you let go, you will find peace".
Och det är inte svårt att anamma den känslan lyssnandes till Ane Brun. Det finns inget man oroar sig för. Hon har full koll på rösten, showen och sin gudomliga potential.

Ane Brun har en personlighet som är lätt att tycka om. Mitt under konserten, klaffande nog precis när regnet börjar falla, sjunger hon raden "and the rains starts falling down". Efter låten tackar hon glatt publiken för att de står kvar. Och ja, det gör de verkligen. Flertalet besökare står i bara t-shirt och är snart helt genomvåta.

En av konsertens vackraste stunder är när Ane Brun pluggar in gitarren och sjunger Du gråter så store tåra, som är helt galet sorglig och urskön. Den stilla fiolen gråter ömt till Anes gitarrpockande. Annars är det en väldigt fyllig ljudbild det bjuds på, med dubbla trumsett, kontrabas, klockspel och synt. Ett annat starkt ögonblick är när Ane Brun berättar att folk för 100 år sedan skrattade åt tanken på att kvinnor skulle ha rösträtt. "Den här låten är min staty för alla frihetsskämpar och feminister som gör så att vi kvinnor kan leva som vi vill", säger hon innan You Lit My Fire välter scen. Det musikaliska klimaxet nås under ett intensivt orgelsolo i Do You Remember.

Ja, det finns inte mycket att klaga på efter att ha hört denna magiska sångerska i sitt esse. Får du chansen – se henne live.