Nya, fantastiska versioner av gammal skåpmat

Lauryn Hill, Stockholm Music & Arts, Stockholm

Det har varit mycket om skatteskulder och diverse andra kontroverser kring den gamla Fugees-medlemmen Ms. Lauryn Hill de senaste åren. Och nog ligger det en stämning i luften som är både förväntansfull och orolig. Det skulle knappast komma som en överraskning om Hill släntrar in gravt försenad.

Men det gör hon inte. Hon går på i någorlunda utsatt tid och börjar med Conformed To Love, sittandes på en pall och med akustisk gitarr. Sedan blir det allt hetsigare och intensivare, både musiken och Hills humör. Hon dirigerar och domderar åt höger och vänster. Orkestern, kören och ljudnissarna får sina fiskar varma.

Hill är ingen artist som står still, trots att det snart är två årtionden sedan hon släppte sitt enda studioalbum, hon håller liv i den gamla skåpmaten och karriären genom att göra låtarna i splitter nya tappningar. De blir stora, bombastiska ljuddrakar på scen. Fulla av afrofunk, storbandsjazz och soulsväng. Till exempel görs Everything Is Everything i en ösigt, tungt rytmbaserad version. Musiken broderas ut och det breddas med gitarrsolon, trumfills, blås och vackra körstämmor.

Hill rappar som att hon försöker slå Busta Rhymes i hastighet. Och samtliga rappare i teknik. Det är fantastiskt. Och viss extra spänning blir det till följd av Hills lätt aggressiva gester till crewet. Är en perfektionist så är en. Det är nog också därför hon kan servera en intressant konsert baserad på gamla låtar. Hennes egna material och Fugees-låtarna är spännande att höra i nya skruder. Sedan är det inte lika kul att hon fyller ut settet med en del covers i avslutningen. Bob Marley liksom, det får räcka nu. Och hade det inte varit för andra artisters utnötta låtar och en ibland något rörig ljudbild så hade detta varit helt perfekt.