Kreativt glädjerus rakt igenom

Wintergatan, Stockholm Music & Arts, Stockholm

Kreativt glädjerus rakt igenom

Recenserad av Lukas Lind | GAFFA

På scen står en mindre version av den gigantiska "Marble Machine" som svenska musikern Martin Molin byggt. Originalet är en handtillverkad och komplex träbyggnation där ett flöde av spelkulor kontrolleras för att skapa musik med bland annat bastrumma, bas och vibrafon – allt i samma modul. Bygget tog 14 månader att färdigställa och har genererat över 22 miljoner spelningar på Youtube på bara fem månader. Dessutom har den uppmärksammats runt om i världen. Bland annat av BBC och amerikanska magasinet Wired.

Precis samma galenskap som i någon mån krävs för att skapa någonting som "The Marble Machine" finns också på scen när Wintergatan spelar. Det är genreöverskridande musik som är lekfull, fantasirik och experimentell. Dragspel, vibrafon, klockspel, theremin, visslingar, syntar och gitarrer avlöser vilt varandra över den stadiga trumfonden.

Det bästa med att se Wintergatan live är att de har så oerhört kul på scen. De tar inte sig själva på allt för stort allvar, vilket är väldigt befriande. När Martin Molins instrument under en av låtarna slutar att ljuda, fortsätter han bara att spela allt intensivare. När trummisen under den sista låten spelar falskt på den svårmanövrerade thereminen är ett leende ändå fastetsat i hans ansikte. Han bli ordentligt applåderad efteråt.

Ska man förklara Wintergatans musik på ett lite styltigt sätt kan man säga att det är en korsning mellan Detektivbyrån och Explosions In The Sky, men det fångar inte riktigt hela bredden. Musiken tar alltid oväntade vändningar. Det finns alltid någon typ av medleykänsla (i positiv bemärkelse) där varje låt blir ett eget epos, en egen liten Bohemian Rhapsody.

Martin Molin är supercharmig och hans mellansnack underhållande. Hans smånördiga utvikningar om till exempel fascinationen för hur vatten kan pumpas ändå upp i trädtopparna, eller pratet om en ny "Marble Machine" inom två till sexton år, är väldigt karäkteristiskt. Det tillför definitivt någonting till showen. Fansen får inte bara en välgenomarbetad konsert, utan får följa med i deras byggprojekt och vilda kreativetet. Men framöver ska det inte bara byggas, Martin Molin berättar att de i år ska spela in en ny skiva.

Jag tvivlar inte på att den kommer att bli hur bra som helst. I sina bästa stunder är Wintergatan helt fantastiska, och likaså den här tidiga eftermiddagen på Stockholm Music & Arts.