Slipad underhållare på gott humör

John Grant, Stockholm Music & Arts, Stockholm

Slipad underhållare på gott humör

Recenserad av Lukas Lind | GAFFA

Han kliver på festivalens stora scen iklädd svarta piratbraller, urblekt svart t-shirt, yvigt skägg och truckerkeps. John Grant skulle nog kunna misstas för vilken lastbilschaffis som helst.

Amerikanaren som nu är bosatt på Island har en fantastisk barytonröst som är både klar och kraftfull. Som artist är hans styrka utan tvekan den stora dos humor han äger, den går som en röd tråd genom hela konserten. När man vet om de tunga erfarenheter han har i bagaget, med sprit, droger och hopplöshet, gör det bara skrattet han framkallar ännu härligare. Det är rätt enkelt att jämföra hans humor med Jack Blacks (Tenacious D). Rader som "I wanted to change the world, but I couln´t even change my underwear" får publikens högsta skratt. Det var faktiskt längesedan jag såg så många muntra ansikten (och män med hattar) i en konsertpublik.

John Grant är onekligen en underhållare av rang. Han åmar runt på scen som vilken schlagerdrottning som helst. Vid ett tillfälle utför han så gott som en twerk, fast i upprätt position. Han bjuder ständigt på sig själv. Vid ett tillfälle ger en kvinna som jobbar backstage honom en lapp från någon i publiken. Han gör ett försök med att läsa upp den svenska tungvrickaren som står på lappen, men slutar abrupt, slänger iväg den och säger att han ska fortsätta att öva.

I låten Glacier slår Grant av en allvarligare ton. Han förklarar att låtens budskap passar bra in på det politiska läget i USA just nu. Men de allvarliga ansatserna når inte riktigt ända fram. Åtminstone jag har ganska svårt att ta honom speciellt seriöst.

Rent musikaliskt skulle jag inte säga att John Grants musik känns speciellt omvälvande. Det är på många vis väldigt klassisk gubbrock, med vissa influenser från musikal och den elektroniska scenen. Många gånger är det så uselt att det blir coolt. Mot slutet av konserten spelar han sin hit "GMF" som faktiskt är bra på riktigt. Här påminner både hans röst och melodin om Ron Sexsmith.

Hur som helst. Det är svårt att inte tycka om John Grant. Han är verkligen Mr. Likeable.