Folkmusiklegenden gav festivalens mysigaste spelning

Joan Baez, Stockholm Music & Arts, Stockholm

Recenserad av Lukas Lind | GAFFA

Det är sista dagen på festivalen och dags för hitkavalkad a´la 60-tal. Joan Baez är en förgrundsfigur inom den amerikanska folkmusiken och givetvis har många festivalbesökare samlats. Vissa har satt sig på den kullersten som omgärdar scenen. Förväntan är hög.

Allra först spelar hon Bob Dylans It´s All Over Now, Baby Blue. Det är bara en i raden av många covers. Under John Lennons Imagine gästar Patti Smith scenen, tillsammans bjuder de på Stockholm Music & Arts mysigaste ögnblick. Det stör mig bara lite att hon under låtens gång, innan varje strof (i en låt som de flesta faktiskt kan), i talröst säger vilken som mening som kommer härnäst. Men det är förlåtligt när man får den här klassens underhållning. Till sitt gitarrspelade är hon ackompanjerad av en banjo och bongos.

Andra covers hon gör är Janis Jopplins Me and Bobby McGee, Antony & The Johnsons Another World, Eagles House Of The Rising Sun. Mest intensiv allsång blir det till Simon & Garfunkels vackra The Boxer.

Joan Baez sjunger om deportioner och pratar om att hon var en av många som på sin tid demonstrerade mot Vietnamkriget. Det är fantastiskt att se att hon fortfarande har glöden kvar. Hennes budskap om öppenhet är fortfarande relevant, också i Sverige 2016. "Vi ska inte prata om vad vi måste ge upp, utan snarare vad de ger oss", säger hon och syftar på de människor som flyr sina länder i dessa oroliga tider.

Likt Paul Simon har hennes röst överlevt tiden. Snarare än att brytas ner har den fått erfarenhetens vackra ärr. Kanske att det i House Of The Rising Sun hörs att rösten inte helt bär i de ljusaste sångpartierna. I övrigt är det helgjutet. Det enda jag kan invända är att det hade varit roligt att höra mer av hennes egna låtar. Men jag går ändå därifrån väldigt varm i hjärtat. Det är inte varje dag man får så celebert besök från 60-talet.