KoKoro

Optimistisk och melodiös pop på femte albumet

Album / Ging Ging
Utgivning D. 2016.09.14
Björn Schagerström

Kokoro är japanska och betyder hjärta, inte som i organet utan som i känslan, att lägga ner hela sitt hjärta i något. Det är den mest passande skivtiteln på länge.

Efter att ha briljerat i den ädla konsten egensinnig girl group-inspirerad sorgsen pop på debuten, över den hymnlika uppföljaren From The Valley To The Stars, den varmaste avskedsskivan någonsin i Love Is Not Pop och den dovt beatpulserande Pale Fire från 2012 landar Sarah Assbrings femte album i det mest optimistiska state of mind som fått El Perro Del Mars namn skrivet på sig.

Melodierna som flödar genom låtarna är lättillgängliga och omsorgsfullt framförda på bland annat japansk shakuhachi-flöjt och det kinesiska stränginstrumentet guzheng. Den uttalade ambitionen att sträcka sig bortom typisk västerländsk musiks snäva gränser för att hitta inspiration, vilket också Taken By Trees gjorde på skivan East Of Eden, lyfter Sarah Assbrings i sin självklara pop till en än mer spännande nivå.

El Perro Del Mar fortsätter att vrida och vända på sig själv och gnistra av nya färger. Men det hörs tydligt vem som är avsändaren, lyssna bara på den lysande upptempo-låten Kouign-Amman och hör ekona från den djupt melankoliska röst som sjöng om att gå och köpa godis på en lördagskväll för tio år sedan. Och känn samtidigt in vilken resa hon gjort under det senaste decenniet.

Precis som texten i låten Hard Soft Hard berättar kan El Perro Del Mar nuförtiden befinna sig var som helst i spannet däremellan: ”At times I’m a little brittle, other times I’m a queen.”