Den stora entertainern halkar fram, publiken faller pladask

Anderson .Paak, Way Out West

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

(arkivbild)

Anderson Paak halkar fram. Ber publiken att inte lägga upp några bilder eller videor på när han drattar på arslet, för det kommer ske. Han ber oss vänligt och med ett leende, med glimten i ögat, och det där leendet är stående genom hela konserten. Man kan smälta för mindre. Vi faller pladask medan han faller pladask, bokstavligt talat.

För det finns inget den här dagen som kan stoppa LA-sonen, trots att regnet öser ner och det är på tok för tidigt (spelningen går igång 13:45). Med tanke på att gårdagens tidiga gig med Chvrches och M83 helt rann ut i sanden förväntar man sig nästan det värsta. Oron är helt obefogad ty Anderson Paak är en ENTERTAINER. Japp, versalvarianten av entertainer. Och det är så lätt att köpa allt när det säljs av en sådan här herre; även passagen när han ska berätta något viktigt för publiken samtidigt som han gång på gång störs av sina medlemmar, som mitt i pratet bestämmer sig för att jamma loss. Det hela är ju uppenbart en stående grej, som förmodligen återkommer på varje spelning, men det görs med sådan perfekt tajming och glädje att cynikern i en ruttnar bort.

Många är de som älskar Anderson Paaks scenpersona just för att han pendlar mellan att stå längst fram med en mick för att sedan sätta sig bakom trumsettet. Ja, det gör det hela än mer vitalt, men jag ser ärligt talat rapparen och funkkonnässören längst fram, där hans dans står i fokus. Yes, Anderson Paak är även en grym dansare. Han är kort och gott lite för bra för att vara sann. Men det är väl också vad som krävs för att en löjligt tidig eftermiddagsspelning ska visa sig vara festivalens hittills bästa stund.