Hennes best of-platta är fylld till hälften

Zara Larsson, Way Out West

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

Lite för ofta handlar det om allt annat än musik så fort Zara Larsson förs på tal. Det kan tyckas märkligt då hon redan nu sitter på ett berg av hits, som hon antingen släppt under eget namn eller medverkar på. Bara för att förtydliga det hela: Lush Life, Girls Like, Never Forget You, Uncover, Rooftop, Carry You Home, Bad Boys, This One's For You. Här har vi redan nu material att i alla fall fylla en halv best of-platta och Zara Larsson har knappt inlett sin karriär. Det är lite överväldigande.

Allt ovanför framförs också på Way Out West – Tinie Tempah-samarbetet Girls Like blir till en snygg mashup med David Guetta-samarbetet This One's For You – vilket än en gång tydliggör vilken hitmagnet hon är. Att spelningen rullar på enligt löpande band-princip och mer inger en känsla av ”trevligt” än ”edgy” är en bieffekt man får ta.

Det finns något genuint charmigt över hennes mellansnack, som går mellan att vara Rix FM-festivalkäcka till bara rena pepp-utspel. Samtidigt som det är inövat finns plats för spontanitet och den överhängande känslan är mer att hon är en av oss, snarare än den stjärna som hon faktiskt har kommit att bli. Hon minns tillbaka till när hon senast var vid samma scen, då som åskådare till Icona Pop. Och på något sätt är hon fortfarande kvar där och vill vara en del av den festande klicken.

Nu står hon istället för festen och den där listan av hits lär inte stanna vid ett halvt best of-album med tanke på det nya materialet vi får till oss. Den kommande singeln (?) Wanna är som ett hommage till Destiny's Childs Bug A Boo, med sin ”You make me wanna”-passage. Att Zara Larsson tar Beyoncés stafettpinne vidare är liksom helt i sin ordning.