Stort och vackert kaos från ett av Sveriges mest unika rockband

Pascal, Way Out West

Recenserad av Daniel Horn | GAFFA

De riktigt sena konserterna under Stay Out West har genom åren en tendens att spåra ur. Som när Pissed Jeans inkvarterade sig på Park Lane och skapade en moshpit Aveny-stället förmodligen aldrig stött på, varken före eller efter det gigget. Eller som när Die Antwoord en gång för alla blev synonymt med ordet kaos under Way Out Wests absolut sista timmar, 2010. I år var det Pascals tur att stå för kaoset.

Upplägget är till synes enkelt, tydligt, men genialiskt – precis som bandets musik. Gamla ”hits” varvas med nya låtar från det kommande albumet. Totalt får vi hela fem nya låtar och det kan verka tungt att bibehålla intresset för så mycket ohörd musik mellan utbrotten. Men så är Pascal något annat än alla dessa inmallade rockband i version 1.0. Efter att publiken har smakat på den första versen av det nya, accepteras musiken och kroppar efter kroppar försätts i studsläge. Att återupprepa raden ”jag litade på dig” in i absurdum skapar kaos. Att i den nysläppta singeln Forever sjunga ”jag ska ringa och hota din mamma” skapar kaos. Nu har vi inte ens nämnt inledningen med Stort Och Vackert och Nyår. Stagediven tar vid och vakten har fullt upp med att putta personer av scen.

Den definitiva urladdningen ska dock ske under Elvis-hyllningen Min Enda Vän. Så här i efterhand är minnet från dessa få minuter som myrornas krig IRL, där euforin fullkomligt exploderar rakt framför ögonen. Bara den delen av konserten är värd 5 000 spänn och Pascal är förmodligen något av det mest unika vi har i rockväg i Sverige, 2016. Här på Nefertiti är Isak, Manuela och Mimmi taggade från tårna upp till huvudknoppen, ljudet är perfekt och publiken är perfekt. En kombination som sker ack för sällan.

John Maus, Pissed Jeans, A Place To Bury Strangers. De står alla för Stay Out Wests mest underbara och urspårade upplevelser under Way Out Wests första tio år. Nu kan även Pascal placeras in på den listan.