Historiskt ända in i kökskaklet

Veronica Maggio, Stockholms Stadion

Historiskt ända in i kökskaklet

Recenserad av Karin Bernhardsson | GAFFA

”Det blir inte bättre än så här”, säger en smått andfådd Veronica Maggio med utsträckta armar. Framför henne breder publikhavet ut sig på Stockholms stadions golv. I drygt två timmar har 20 000 tagit emot Veronica Maggios kärlek och tacksamhet. Ett ögonblick tidigare gick ingen mindre än Håkan Hellström, som dissade Göteborg och Way Out West för Stockholm och Maggio, av scenen efter ett intensivt gästspel. Men trots att hans entré skapade jubel utan dess like var det Veronica Maggio som ägde publikens hjärtan.

Det tog Veronica Maggio ett decennium av blod, svett och tårar för att få inta en scen som den på Stockholms stadion och när hon berättar det för publiken är hon påtagligt överväldigad. Med ett bestämt ”nu kör vi innan jag börjar gråta” skapar Maggio historia på lördagskvällen genom att vara första kvinnliga svenska soloartist någonsin på stadion. Om spelningens första sekunder, som inleds med Vi Mot Världen, låter lite nervöst och på gränsen till svajigt är det en förståelig och kort startsträcka. Första halvtimmen i stadion går i en rasande fart och det känns lite som att Veronica Maggio är rädd för att hon när som helst ska bli tvingad av scenen. Men scenen är och förblir hennes, till och med när hon bjuder in Markus Krunegård som kvällens första gäst. Då är det inte han som hjälper henne, utan tvärtom och Maggios rädsla ersätts med ett ödmjukt självförtroende. Det märks att hon är väl förberedd och stundtals, när publiken stillar sig, låter det nästan studiorent – men aldrig utan att förlora live-känslan.

I samma stund som Veronica Maggio börjar sjunga Snälla Bli Min och slår av på tempot letar sig kvällsbrisen in i stadion. Kombinationen Maggio, stråkar, kvällsbris och en sjungande kör på 20 000 lyckas få de flesta hårstrån att resa sig. Där och då bevisar Veronica Maggio att hon inte behöver några gäster, även om publiken tackar henne för att hon är stor nog att dela med sig av scenen. För Vem Tänder Stjärnorna med gästande Eva Dahlgren tar kvällen till en ny och oförutsedd nivå. Tillsammans förvandlas de till en superduo med bländande stjärnglans och för egen del hoppas jag att det inte var sista gången.

När Maggio så har låtit konfettin flyga och gnistorna från eldregnet har svalnat står hon ensam kvar och sjunger att hon hädanefter ska vara bra för dig och backas upp av tusentals fans förälskade i sensommarnatten – förälskade i Veronica Maggio. Hon får det att eka över hela staden och nu tycks det inte finnas någon hejd på popdrottningen. Veronica Maggio kommer och kommer och hon är inte bara ”nästan där”. Maggio kör ända in i kökskaklet utan att någonsin riskera att fastna i hallen. Under hennes största spelning någonsin faller hon inte en enda gång. Hon vacklar knappt.