En blandning av fredskonferens, jazzkonsert och bluesbar

PJ Harvey, Way Out West

Någon särskilt lättsmält artist är hon inte, PJ Harvey. Publiken tunnas ut så sakteliga när brittiskan avslutar fredagskvällen. Två kvinnor framför mig tittar på varandra när hon drar igång The Community Of Hope och vänder sig sedan om synkroniserat och lämnar spelningen. Och då är ändå den låten den mest melodiösa på senaste skivan. Men vad som tilltalar publiken och vad som är bra konst är ju nödvändigtvis inte samma sak.

The Hope Six Demolition Project (2016) är journalistik i rockform. Polly Jean Harvey gav sig ut på en resa som bland annat tog henne till Afghanistan och Kosovo. Sedan gjorde hon ett album baserat på det hon sett och hört. Ja, det är liksom inte någon gemen listpop vi snackar om här. Här ligger ambitionen på another level. Men trots skivans rätt mörka politiska tema så är låtarna paketerade förhållandevis lättillgänglig form.

Hon spelar alla låtar (ish) från det albumet. Och antagligen är det en del ”äldre” i publiken som väntar på 90-talets alternativälsklingslåtar som går hem istället för att visa uthållighet. Hon spelar nämligen några klassiker i avslutningen. Bland annat Down By The Water i en häftig version. Men det är det ändå det nyare materialet som får henne och bandet att spraka som allra mest. Och de låtar hon bränner av från Let England Shake (2011).

Bandet är ett gäng grånande eller flintskalliga herrar i svarta kostymer som mogenrockar på bland annat blås. Harvey ser ut som en svart påfågel. En påfågel som inte stoltserar med sina fjädrar. Någorlunda allegoriskt löper ett krigstema genom föreställningen. Marschtrummor och herrarnas call-and-response-körande påminner om militären, men det blir aldrig ”in your face”-krigiskt, som säg med den hårda rockens blast-beats. Det är mindre av den amerikanska marinkårens ”get some” och mer av resignerad, brittisk krigströtthet. Konserten blir en lika märklig som fantastisk blandning av fredskonferens, jazzkonsert och bluesbar.