Blonde Redhead
Masculin Féminin

Halvgod gammal skåpmat

Album / Numero Group
Utgivning D. 2016.09.30
Alex Pettersson

Blonde Redhead, New York-trion som nu faktiskt är inne på sitt tredje decennium som band, har kommit till den punkt då det börjar bli dags att återutge gammalt material. Som ett resultat av detta kommer nu en smått märklig samling vid namn Masculin Féminin. Märklig på så sätt att den innehåller bandets två första album – den självbetitlade debuten samt dess uppföljare La Mia Vita Violenta. Även om bandets två första album är helt okej överlag så är de långt ifrån samma höjder som exempelvis Melody Of Certain Damaged Lemons eller Misery Is A Butterfly, så varför just dessa två fått äran att ingå i en samling kan kanske framstå som något av ett mysterium (kanske är detta bara början på en svit?). Till dessa två album medföljer också en drös av extrainnehåll, däribland en del tidigare outgivet material. En god gissning är att det också är just detta de flesta fans lär kasta sig över.

Som så ofta med den här typen av samlingar blir det ganska ojämnt mellan varven. Ofta blir musiken klart skramligare än vad vi kanske är vana att höra från den mer moderna tappningen av Blonde Redhead – de avantgardiatiska utsvävningarna blir ibland på gränsen till påfrestande för öronen. Att bandet under tidigt 90-tal charmade brallorna av Sonic Youth-trummisen Steve Shelley så mycket att han därför valde att släppa deras debutalbum är något som här kanske blir mer tydligt än någonsin.

Även om samlingen innehåller en hel del godbitar så har jag faktiskt lite svårt att förstå det riktiga syftet med att återsläppa två cirka 20 år gamla album. Hade det inte kunnat räcka med släppa bonusinnehållet som en egen samling? Trots min kritik finns en hel del godis, för nybörjaren skulle jag dock rekommendera Melody Of Certain Damaged Lemons från år 2000.