The Radio Dept.
Running Out Of Love

Ett så gott som perfekt popalbum

Album / Labrador Records
Utgivning D. 2016.10.21
Andreas Bäckman

Efter en lång och utdragen rättstvist mot det egna skivbolaget Labrador är The Radio Dept. tillbaka. Det tog sex år för bandet att samla tillräckligt med energi för att kunna fokusera på musiken igen. För att kunna tillverka och släppa sitt fjärde album. Det är förstås inget man skojar bort. I en bra bit över ett decennium har skåningarna givit oss den mest egensinniga, bästa och viktigaste popmusiken det här landet kan erbjuda. Medan andra tongivande svenska artister tramsat runt på arenor och släppt det ena meningslösa albumet efter det andra. Då har The Radio Dept. principfast stått kvar (men inte stilla). Observerat och samlat viljestyrka. Ointresserade av den breda massans acceptans, reklam-deals eller fantasilösa PR-grepp från Stockholms innerstad.

Resultatet är ett album utöver det vanliga. Running Out Of Love är vad det låter som; en djupt dystopisk skiva om att få slut på kärlek. Inspelad och skriven i frustration över vad Sverige kommit att bli. En reflektion över det kallare, hårdare samhällsklimat som vi upplever just nu. Här avhandlas den svenska vapenexporten med kyliga synthar och tung beat. Polisstaten Sverige och människors ökade brist på acceptans och förståelse med ondsint dub. Ett oönskat minne tonsätts med lika delar melankolisk som dansant house-indie i skivans absoluta topp Teach Me To Forget. Johan Duncansons och Martin Carlbergs textförfattande är sylvasst. Vad som tidigare var politiska undertoner är här tydligare än någonsin, utan att för den delen skriva oss på näsan. Men mer än något annat är det här ett så gott som perfekt popalbum, från ett av Sveriges sista riktiga popband.