x
Pretty Maids: Kingmaker

Pretty Maids
Kingmaker

Från tempostarkt och smittsamt till likbleka refränger

GAFFA

Album / Frontiers
Utgivning D. -0001.11.30
Recenserad av
Mårten Cederberg

Det är tredje gången gillt med samma solida tema när det gäller typ av låtar och produktion med mindre förändringar. Men det som tidigare har känts som utveckling blir nu mer av en tillbakagång.

Pandemonium från 2010 var en oväntad dräpare med behövlig nytändning, Motherland förfinade konceptet medan Kingmaker är ett steg tillbaka och placerar sig närmare skivan Wake Up To The Real World. En trolig anledning är att keyboardisten Morten Sandager saknas. Han var förmodligen en stor grund till nyvaknandet för sex år sedan. Kim Olesen (Anubis Gate) försöker och lyckas stundtals fylla platsen men Morten hade större inverkan på låtarna än vad man kan tro.

Inledande When God Took A Day Off är detta albumets Pandemonium eller Mother Of All Lies – tempostark och smittsam. Semiballaden finns som alltid där men det är ingen ny Little Drops Of Heaven och i den avslutande Was That What You Wanted, som i övrigt är lysande men som raseras totalt av bländande blek refräng, blir det inte som man vill. Refrängerna kan på några låtar inte mäta sig med versen och då går luften ur låten. Produktionen är som tidigare av mästaren Jacob Hansen och fungerar bra för att rädda de mer gitarrfokuserade och de refrängsvagare låtarna.

Pretty Maids är fortfarande inne i sina bättre år och skivan är okej, men det måste hända något mer framöver för att bandet fortsättningsvis ska kunna intressera.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA