Lämnar en med värme i hjärtat

El Perro Del Mar, Pustervik, Göteborg.

Lämnar en med värme i hjärtat

Recenserad av Jonathan Eklund | GAFFA

Med KoKoro tog Sarah Assbring sitt musikaliska projekt ett steg längre. El Perro Del Mar gick från att vara en intressant akt i en större grupp av hyfsat likasinnade popakter, till att bli spjutspets och något helt eget. Det är med det släppet i ryggen som Assbring med band äntrar Pusterviks scen i Göteborg för turnépremiär. Och det är det ”bagaget” som gör att känslorna efteråt är lite splittrade.

Det tar en stund för gänget på scen att bli varma i kläderna, det märks att det är premiär och det märks att ljudbilden som Assbring vill få fram är ny. Det gör att det tar en stund innan teknikern hittat rätt mix, för till en början får ibland vissa delar av produktionen oproportionellt mycket plats. Men det tar sig. Och det är härligt att se hur de inspirerade, finurliga låtarna från KoKoro kommer till liv när de uppförs med band. Visst kan en ibland sakna ett par influenser, som liksom faller bort när låtarna går från den inspelade formen till livekostymen, men det är naturligt och en bisak.

För en som förälskat sig i ”nya” El Perro Del Mar är det skönt att fokus under kvällen ligger på just KoKoro. Spelningen känns som en helhet, som något genomtänkt och Assbring & co levererar fina versioner av albumfavoriter som Breadandbutter, Ging-Ging och Kuign-Amman. Men det är också fint att se att såväl gamla hitten Change Of Heart som Prince-covern I Would Die 4 You får sig en ny ”KoKoro-skrud”, vilket gör att de båda passar in fint.

Nej, även om en känner sig lite splittrad, är nog känslorna och intrycken mest positiva i slutändan. Det där splittrade, ja det ligger mest i vanligt ”komma in i turné”-strul och det faktum att Göteborgspubliken inte direkt bjuder till. För El Perro Del Mar bubblar, skjuter ur sig färg och hjärta, och lämnar ändå kvar något varmt i en. Det passar fint när Göteborgsvinden ilar rakt igenom själen på väg hemåt i natten.