Toto
Toto IV

KLASSIKERN: Samplingsvänligt västkustsväng

Album / Columbia
Utgivning D. 1982.04.08
Anders Nilsson

"Det tog 13 år men okej, du vinner. Toto fyra är en jäkla fin skiva." Det var på Facebook som en vän och kollega gav denna bekännelse. Inga konstigheter. Totos fjärde album är nästintill perfekt, storverket som skulle bli det Los Angeles-baserade bandets karriärtopp och belönas med sex Grammys. Nya lyssnare kan ha upptäckt gruppen via Netflix-serien Stranger Things, där skivans megahit Africa hörs i första avsnittet. Potentiella fans bör dock ha en sak klart för sig: Toto är inte kända för att skriva särskilt djupa texter. Träffande nog finns ett Twitter-konto ("africabytotobot") som underförstått hånar Africa genom att styckvis lyfta texten ur sitt sammanhang. Visst, läser man låttexten rakt upp och ned inser man hur obegriplig den är. Men den "sjunger" bra och det är inte för inte som den 2012 inkluderades i den brittiska musiktidningen NME:s lista "50 Most Explosive Choruses".

Föraktet mot Toto

I en radiointervju 2015, fångar artisten Disco I Mitt Hjärta den ständiga konflikten mellan yttre och inre tyckande: "Bland musiker är det kutym att man inte ska tycka om Toto offentligt. [...] Fast Africa är ju samtidigt en av pophistoriens bästa låtar". Föraktet mot Toto ska ha odlats sedan sent 1970-tal, när bandet gick i direkt polemik med rådande punk- och proggideal. Men attityder förändras över tid och "musikhistorien måste ständigt skrivas om", för att citera podcasten Lundellbunkern och tidningen Pop. Ett mått på en artists betydelse, är hur låtskatten återanvänds. Särskilt amerikanska R&B- och hiphopartister brukar favorisera ohipp västkustrock när det kommer till att bygga beats. Allra mest utlånad för Totos del, är just Africa. Billboardettans omisskännliga groove har norpats av bland andra Nas, Jojo och Xzibit. Refrängen, enligt upphovsmannen David Paich "en mans hyllning till en kontinent", är i Jason Derulos Fight For You omarbetad till en renodlad kärlekstext. EDM-duon Bacall & Malos cover från 2016 är desto mer trogen ursprungstexten. Det är nästan irriterande logiskt att originalets karaktäristiska synthmarimba skulle komma att användas för att kapitalisera på den överhajpade tropical house-trenden.

Africas placering som albumets tionde och sista låt må vara mer utstuderad än anspråkslös – inramningen fulländas av öppningsspåret, alla folkhögskoletrummisars våta shuffledröm Rosanna. I Won’t Hold You Back är en av höjdpunkterna däremellan, nämnvärd för sitt smäktande orkesterarrangemang av Marty Paich och James Newton Howard (som senare skulle bli stor filmkompositör). Versen inleds med: "If I had another chance tonight, I'd try to tell you that the things we had were right". DJ Roger Sanchez har detta korta stycke att tacka för sin englandsetta Another Chance. Även Lil Wayne har visat respekt för superballaden. Han hade nämligen den goda smaken att låta David Paichs pianoslinga dyka upp i mixtejpen I Am The Future 2 (2007) och snyggt metaforiska Smoking Section. Samma år använde kollegan Wise Intelligent exakt samma sampling. I hans Another Chance At Life, är Steve Lukathers lena sång förvrängd med hiphoptypisk smurfröst. För säkerhets skull konstaterar Wise redan i introt: "Yo feel that. That piano is good."

Sorgligt bortglömda låtar

Toto IV genererade hela fem singlar. Förutom de tidigare nämnda, släpptes två som kanske inte är lika kända för den breda massan: saxofonsockrade Make Believe och toksvängiga Waiting For Your Love. Den senare lär spelas i himlen för Nate Dogg, framliden kung av G-funk och väl förtrogen med Totos samplingsvänliga gung. Albumspåret Good For You är nog ännu mer sorgligt bortglömd. Den fick viss upprättelse i början av 2000-talet, hårt samplad i gangsterromantiska We Thugs (My Niggas), signerad Styles P, Jadakiss och Sheek Louch. Kanske inte så konstigt med tanke på det pompösa introt. Pianospelets statiska hackande påminner om riffet i Hold The Line, som var så effektivt att Ted Gärdestad lånade det i Satellit. Även om lägstanivån är hög, finns på Toto IV några låtar som lätt skippas vid en genomlyssning. Dit hör den lite töntrockiga trojkan We Made It, Lover’s In The Night och Afraid Of Love. Mysputtriga It’s A Feeling sticker däremot ut som en liten pärla som hållit tidens tand.

1982 bestod Toto av Jeff Porcaro och brorsan Steve, David Hungate, Steve Lukather, David Paich och Bobby Kimball. Efter många turer genom åren, är de 2016 delvis tillbaka i 1980-talet. Nuvarande fasta sättning består av Lukather, Paich, (Steve) Porcaro och Joseph Williams. Toto-familjen är ett ständigt föränderligt kollektiv, med en förunderligt intakt musikalisk kärna. Idag får konsertbesökare garanterat njuta av flera klassiska låtar från "fyran". Något annat vore gravt tjänstefel.

FÖLJ GAFFA PÅ FACEBOOK FÖR SENASTE MUSIKNYTT