Aleks
Livet Mellan Raderna

Visdom i vardagen från en angelägen röst

Album / Sony Music
Utgivning D. 2016.10.14
Veronica Larsen

På Aleks CV finns några av 2000-talets vassaste svenska hiphop- och soullåtar, egna och ihop med andra. Hans lyhörda röst har alltid varit förenad med en gåva: förmågan att med vardagligt tilltal nå fram. Aleks bemästrar det som mången ordkonstnär kan tycka är svårt, att i de enklaste av textrader inbegripa också det djupt allmänmänskliga: ”Vi skrattar, vi gråter, vi känner likadant. Men ändå trampar vi på varann”.

I Chimamanda Ngozi Adichie:s feministiska TED Talks från 2013, förklarar den nigerianska författaren maskulinitet som något barn lär sig att associera med pengar, maskulinitet som en trång bur där vi placerar pojkar i. Detta ser vi spår av i Aleks musik. Han jagar ständigt nycklar för att bli fri. Kampen fortsätter på Livet Mellan Raderna men det är inte en perfekt uppföljare till debuten. Varför det skaver lite i skon? Låt oss jämföra med en bok, en redaktör kan få ett manus som blänker till att skina med polstjärnans kraft. Tanken slår oss, hade visst detaljarbete; tona ner, lyfta fram, formulera om, bättrat på utfallet? För i snårskogen mellan att förmedla eller att predika sin övertygelse är det lätt att gå vilse.

Men med det sagt, Känn Ingen Sorg, För Alltid och Ibland är förstklassiga spår fyllda av stjärnglans och vi anar att ambitionen nog heller aldrig varit perfektion. Albumet andas medmänsklighet, nåd och acceptans. Aleks ber oss lyssna till köksklockans tickande, blicka mot väggbonadens slitna budskap: Lär dig livets stora gåta – älska, glömma och förlåta.