Peter Doherty
Hamburg Demonstrations

Något helt annat än Babyshambles och Libertines

Album / BMG/Cloud Hill
Utgivning D. 2016.12.02
Pontus Bark

Ingen som känner till Peter Dohertys kärlek till The Beatles kan förvånas över att han spelat in nya albumet i Hamburg. Staden där Beatles spenderade några mytomspunna år i början 60-talet. Har du följt Pete några år märker du snart att den här samlingen mestadels innehåller sånger som funnits med honom länge. Som bitterljuva avslutningsspåret She Is Far, skriven under tonårstiden. Eller fina The Whole World Is Our Playgorund. Men gamla demos i nya skepnader kan lätt bli lite tråkigt, eller?

Som helhet får han ändå ihop det till slut. Den som tänker sig att det här ska ligga i närheten av Babyshambles- eller Libertines-soundet får tänka om. Det här rör sig mot folk-indie snarare än garagerock.

Albumet är också ett långfinger mot hela albumformatet. Som att han inte vill vara fast i inspelad musik. Det är olika versioner av samma låt, det är demosnack med producenten. Långt ifrån Så Mycket Bättre-tillrättalagt. Detta gör att livekänslan och det där älskvärda från scenen följt med in i studion. Kanske borde det fått följa med ännu mer. Men i kombination med att några av de nyare låtarna, då framför allt Hell To Pay At The Gates Of Heaven är starka går Peter ändå i mål med äran i behåll och mer därtill. Låten, skriven efter Bataclan-attackerna om terrorismen, är något överproducerad och kommer låta långt mycket bättre live. Men med textrader som ”Come on boys choose your weapon, J45 or an AK-47” (tar ni Lennon-referensen?) förtjänar den ändå att framhävas och Peter visar återigen att han är en stor låtskrivare.