Alicia Keys
Here

Nu har stjärnan hittat hem

Album / RCA
Utgivning D. 2016.11.04
Karin Lillbroända

Alicia Keys har alltid haft nära till hiphoppen. Eller rättare sagt går det nog inte att påstå att Alicia Keys är något annat än hiphop. New York pulserar genom henne, genom hennes musik. Keys hittade sitt alldeles egna uttryck redan för 15 år sedan och med nya albumet Here än hon närmare det än på flera år. Och inte bara för att hon rappar en tidlös historia i mäktiga The Gospel.

Illusion Of Bliss är ett mästerligt exempel på en låt där Alicia har plockat upp det ohämmade jammandet som hon inte kunde hålla inom sig när hon spelade in sina två första album. Keys har återigen något viktigt att säga, och med Here blir det tydligt att något har saknats under mellanåren med rakare, om än charmiga, poplåtar som Try Sleeping With A Broken Heart och Girl On Fire. Nu är lidelsen och passionen på allvar tillbaka.

Det modiga och viktiga ställningstagandet till att fria sig själv från utseende-normer gestaltas i Girl Can’t Be Herself och det är raka puckar i knytnävsrader. Paketerat i ungefär två och en halv minut hetsig reggae, vilket är svängigt men dessvärre lite långt från Alicias varma uttryck.

I övrigt kan det här vara Alicia Keys mest seriösa album någonsin. Texterna berättar en hel stads historia. New York är så närvarande att man hör gatorna ropa efter en. Det är rått och fritt. Det vi hör är Alicia Keys födas på nytt och bli ett med rytmer, sitt piano och varje del av sin stad. Det är rätt så magiskt, särskilt i albumets första tredjedel som välter en av stolen.

Vid en första lyssning ångvältar Here över en. Och med tiden är det svårt att tänka sig något annat än att denna låtskatt ska fortsätta ge under lång tid.