x
Justice: Woman

Justice
Woman

Ostighet körd genom ett rivjärn

GAFFA

Album / Ed Banger
Utgivning D. 2016.11.22
Recenserad av
Tommy Juto

”Use imagination as a destination” är mantrat i Pleasure. Och nog låter Justice fantasin leda vägen mot målet alltid. Xavier de Rosnay och Gaspard Augé har under de fem år som löpt sedan Audio, Video, Disco först byggt en ny studio och i den sedan ett album det varit roligt att skapa. Som för oss är roligt att lyssna på.

Det finns inget kvalmigare än könlös musik. Som får en att gladeligen föredra tystnaden för att man mer uppskattar den minimalistiska njutning den erbjuder framför vad skit som helst ur en högtalare nära en. Woman är allt annat än könlös. Insydda i väven av stånkande beats och basgångar ligger en rad snillrika detaljer man upptäcker och återupptäcker vid varje genomlyssning. Där finns knasiga idéer som den konstanta sirenen i Love S.O.S. eller de neoklassiska, symfoniska inslagen i fejkcembalopräglade Heavy Metal. Där finns råa synthar, ostiga keyboards och gitarrer, funkiga basar, discostråkar och de ständigt tickande hi-hatsen.

Framför allt finns där förmågan att kombinera vanligtvis inkompatibla element som de i supersingeln Randy, i vilken fransoserna verkar ha gjort sitt yttersta för att hedra belgiska gamla kultförklarade Electronic Body Music-bandet A Split Second med hjälp av AOR-vinkande DX7:or samt någon av Totos femtiotolv leadvokalister, här gestaltad av Morgan Phalen.

Sönderriven ostighet när den är som mest välsmakande.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA