Den Tunna Tråden

Genom cancer mot värme och vänskap

Album / Sony
Utgivning D. 2016.11.18
Emil Viksell

Livet har gått hårt åt Peter LeMarc de senaste åren. Cancer och död. Den Tunna Tråden är ett bokslut över den tiden. En skiva som går från mörker till ljus.

Han har alltid haft en fallenhet för det känslosprängda och ett högtravande bildspråk. Eller, ”sentimentalt krafs”, som han sa i en DN-intervju – det är så han tänkte sig att hans belackare anser. Måhända är det jag som är cynisk och ännu inte blivit tillräckligt vis och ödmjuk av livets elände, men när han förbannar Gud och ropar ”låt henne inte dö”, så låter det som en scen ur någon svensk film om ”livet” där Micke Nyqvist krisar med uppknäppt skjorta. Trots att det knappast är svårt att ta sig till hans rädsla för att förlora sin livspartner.

Men därutöver är det ganska nedtonat för att vara LeMarc. Mindre soul om könssafter och mer mogenmusik om livslång vänskap. Hans låttexter har placerats i en balanserande inramning, musik som väger upp de största utsvävningarna. Rika men lätta och filmiska bearbetningar, där Lars Jordansson stått för stråk- och blåsarrangemang.

LeMarc framstår alltmer som en mindre krass Rocky (alltså, Martin Kellermans hund-alter ego). Han uttrycker sig knappast illusionslöst, men det är som att han förvärvat en nykter och saklig livssyn. Hans ”skägg är grått nu” och han ”skjuter blanka skott”, men hans musik träffar faktiskt ingen annanstans än i det själsliga ägget (alltså, det är han som får mig att tänka i dessa bildspråksbanor). Det är varmt och vuxet om livet på ett sätt som kanske stundtals blir lite småtråkigt för den otålige, men som när det är som bäst är otroligt trösterikt.

Positivt tänkande leder som bekant åt helvete. Men ska man ändå dra någonting positivt ur LeMarcs hemska livserfarenheter så är det att han fick ur sig detta album. Och att han tycks ha förstått och försöker förmedla att vi i det bräckliga livsbygget faktiskt bara har: varandra.