Med så här bra musik är det svårt att misslyckas

,

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

Ingen blir profet i sin egen hemstad. Pyttsan. Eller okej, vi får väl säga grannkommun – kvällen utspelar sig trots allt i Malmö och inte i Lund. De ytterst få gånger jag har varit på ett slutsålt evenemang på Kulturbolaget har det handlat om stora, internationella akter. Men med rättfärdigat superhyllade Running Out Of Love i ryggen var det inga problem för The Radio Dept. att fylla lokalen.

Kanske beror det på att bandet hållit sig i skymundan i ganska många år. Eller kanske är det så att den svenska indien nu är så stendöd att den har kunnat återuppstå. 90-talets tonåringar har flyttat hemifrån, klippt sig och blivit vinylsamlande snubbar och snubbor med större konsertbudget. Medelåldern är märkbart högre än vad den hade varit för tio år sedan. KB kokar av nostalgi och förväntningar.

Enligt hörsägen gick det inte särskilt bra med tekniken i Göteborg. Stockholm lär ha varit ännu värre. Och det börjar inte på topp i Malmö. Redan efter inledande Sloboda Narodu tvingas bandet till och med gå av scenen på grund av tekniska problem. ”Vår vana trogen”, säger en märkbart irriterad Johan Duncanson. Redan då väcks frågan om bandet borde spela live överhuvudtaget. Nitiskt börjar det tyvärr letas småfel under resten av spelningen. Men nivån höjs avsevärt, och det finns knappt en detalj i utförandet att reta sig på.

Bandets sound som åtminstone på de äldre skivorna varit så mjukt och försynt blir något helt annat live med skräniga gitarrer. Både tempo och ljudnivåer skiljer sig från studioversionerna i flera stycken. I detta sammanhanget blir det till något positivt, för så värst mycket mer än att lyssna hemma ger inte bandet i konsertformatet. Ljusshow, inlevelse och mellansnack är minimalt. Snarare är det publikens respons som gör stämningen till något alldeles extra.

Undantaget är avslutningen, de två mest episka spåren från nya plattan. Occupied och framför allt Teach Me To Forget lyfts till helt nya höjder. Technoinfluenserna är tacksamma för att uppnå en ljudväggseffekt, men även stroboskop och cymbalsmisk bidrar till två fantastiska crescendon. Martin Carlberg blir tajtare ju mer öl han dricker och resultatet är en helt ny sida av kvartetten. En minst sagt mäktig sådan.

För någon som är helsåld på årets album är låtvalet klockrent. Det bjuds även på pärlor som Never Follow Suit, och till och med Lesser Matters representeras. Med så bra material går det helt enkelt inte att misslyckas. Allt småstrul är glömt och förlåtet, bristen på scennärvaro blir till en petitess och inte ens fyra Brooklyn Lager som välts över mina skor kan förstöra kvällen.

Äntligen har The Radio Dept. blivit profeter i sin grannkommun. Johan och Martin verkar så rörda att de till och med bjuder på ett helt orepat extranummer. Plötsligt visar kalendern 1995.