Deadmau5
W:/2016Album/

Ju mindre house desto bättre

Album / Mau5trap
Utgivning D. 2016.12.02
Emil Viksell

I en serie tweets dissade Joel Zimmerman, a.k.a. Deadmau5, själv aktuellt album. Enligt honom var det bara Snowcone och Whelk Then som levde upp till hans självkritiska måttstock. Parallellt med att kanadensaren svingar vilt mot andra artister och kändisar är han, som alla goda misantroper, också sin egen hårdaste kritiker.

Nu behöver han verkligen inte bära hundhuvudet när det kommer till W:/2016Album/ – ändå en behändig titel i jämförelse med Bon Iver-låttitlarna detta år. Även om mushuvudet kanske hamnar lite på sned. Den EDM-genre som Zimmerman både hatar och företräder är fylld av brostep, solariehouse och reklamradio-rar, blaskig pophouse. Man hade ju rasat för mindre. Det är inte så konstigt att han inte vill associeras med detta populärmusikaliska kluster av träck. Men han har också bidragit med en del skit själv. Och helt och fullt slutar han inte upp med det där denna gång heller.

Bäst funkar det i de låtar han själv håller som skivans guldbitar. Och i sin helhet är han bättre ju längre bort han hamnar från det vi i dessa dagar förknippar med konventionell house. När han doppar musnosen i vatten färgad av techno, TV-spelsmusik och triphop är det till mycket större behållning än när han fortsätter med den där wobblande dyngan. Sedan är den lent euforiska och episkt drivna 4ware ett fantastiskt EDM-stycke som bara går och går.

Självkritiken och skivans uppenbara höjdpunkter i det avstickande är en tydlig signal om var den progressive Zimmerman kommer ta sin musik i framtiden. Nästa gång fullföljer han också förhoppningsvis.

KÖP ALBUMET PÅ CD/VINYL HÄR