x
Ödesmättat men ingen seans från gothdrottningen

Nicole Sabouné, Kraken, Stockholm

Ödesmättat men ingen seans från gothdrottningen

Recenserad av Daniel Hånberg Alonso | GAFFA

Luftgitarr-riffande rock fyller den omstöpta konsertlokalen i Slakthusområdet. Valet av förpeppmusik känns en aning malplacerat när vi väntar på Sveriges alldeles egen gothdrottning. Postpunken har hon lämnat bakom sig tillsammans med The Voice-framträdandet. Med albumet Miman, döpt efter den allvetande superdatorn i Harry Martinsons Aniara, förhäxade hon våra öron med en rödvinstinn mörkerpop vi inte vetat att vi saknat.

Med sitt långa svarta svallande hår är det svårt att inte tro att det är en varelse dragen ur djupet av nordisk mytologi som tar ton när Nicole Sabouné kliver fram på scenen. Omkring sig har hon sina minst lika besvärjande medmusiker från Kite och Tiny Boys; sina följeslagare i att omsvepa oss i ett majestätiskt mörker.

Rösten är närmast esoterisk, de blixtrande lamporna får världen att rämna omkring en. Stämningen är suggestiv och ödesmättad, men något faller platt. Besvärjelsen når ut, men inte ända in. Kanske saknades det en starkare scenshow, förutom en shout-out till vännerna på plats så tilltalar oss drottningen inte.

Efter runt 45 minuter är det över. Mäktigast var hennes tolkning av Madonnas Frozen. Även om spelningen inte blir den seans som vi är vana vid så har det framför allt varit en perfekt invigning för en ny alternativ scen i Stockholm med ett namn som inte kunde passat bättre för kvällens upplevelse – Kraken.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA