Giganternas revansch

Metallica, Royal Arena, Köpenhamn

Giganternas revansch

Recenserad av Jonas Persson | GAFFA

Välkommen till metal-giganternas revansch.

Skälet är att Metallica ställde in söndagens spelning på grund av att Kirk Hammet hade feber och James Hetfield drabbats av influensa, han fick stränga order av läkaren att inte ta en endaste ton. Framåt tisdagseftermiddagen meddelade bandet via Instagram att spelningen blir av, oron lade sig och peppen höjdes. Trots det infann sig en ständig oro över att Hetfields röst inte skulle hålla spelningen ut, vilket avfärdas så fort de äntrar scenen till öronbedövande jubel. Med andra låten, Creeping Death, sätter Metallica ribban högt för kvällen, trots att det finns tydliga tecken på att Hetfield får kämpa lite extra.

Tillsammans med Slayer, Megadeth och Anthrax utgör Metallica kollektivet The Big 4 – de fyra första framgångsrika thrash-banden. Även fast de benämns med nyss nämnda band är de ohotade kungar inom metalscenen, med endast Iron Maiden som konkurrent. De är just nu aktuella med sitt tionde studioalbum Hardwired... To Self-Destruct, som släpptes i november förra året. Ett album som visar att Metallica fortfarande kan skriva hård musik, i synnerhet avslutningsspåret Spit Out The Bone som är det bästa bandet gjort sedan Black Album (1991).

Med en låg scen i mitten av Royal Arena lyckas de bilda en intim kontakt med sin publik, eller familj som Hetfield så ofta påpekar. Denna publik utgör även bandets femte medlem vilket märks tydligt i låtar som Master Of Puppets, Fade To Black och One där alla gapar för full hals. Det är just denna familjära stämning som gör Metallica till ett så stort band, det och deras rakryggade pondus. Scenshowen är mindre avskalad än tidigare, istället för att förlita sig på massa effekter låter Metallica musiken tala.

Spelningen tangerar ofta till full pott, förutsättningarna finns där trots att hälsan sviktar för två av medlemmarna. De kan stolt gå av scenen med hedern i behåll. Det blir dock en del fel under kvällens gång, Hetfield segar ihop till extranumrena och Hammetts alltför långa gitarrsolon bidrar inte med något, även om han har en härlig känsla och kroppsspåk. Allt som allt är det en riktigt bra spelning, men den där episka känslan som de annars frammanar uteblir.

Metallica Setlist Royal Arena, Copenhagen, Denmark 2017, WorldWired Tour