The Magnetic Fields
50 Song Memoir

50 låtar från en 50-årig indieikon

5 x CD / Nonesuch
Utgivning D. 2017.03.03
Emil Viksell

Nej, detta är ingen ny 69 Love Songs. Man får plocka russinen ur den här mastodontkakan om man ska ha någon behållning. Stephin Merritt hyser en klockarkärlek för konceptalbum och stora projekt. Denna köttiga journal till fem-skivors-box inkluderar en låt för varje år han varit vid liv, det vill säga 50. Ett slags memoarer är det, även om Merritt aldrig varit någon som försjunkit i sig själv.

Axplocks-EP:n 5 Selections From 50 Song Memoir, som släpptes förra året, ger en fingervisning om hur bra detta stundtals är. Och hur otroligt bra detta hade blivit om materialet skurits ned till dubbelskiva, för att inte tala om ett vanligt album på typ 13 låtar. Det är självskrivet att ett släpp med 50 nyskrivna låtar innehåller en hel del dödkött.

Musiken låter som alltid mer som ett livejam än laboratoriepop. Ibland nästan som att ett gäng musikbegåvade förskolebarn har fått gå loss på leksaksinstrument. Låten No illustrerar väl bandets eklekticism. Den börjar som ett behärskat Neutral Milk Hotel, med akustisk gitarr och ett milt melankoliskt och kallande blåsinstrument, går sedan över i en analog trummaskinrytm, likt det som Casiotone For The Painfully Alone höll på med, för att i upploppet återgå till inledningens sound. Det är också en låt som visar på de styrkor Merrit besitter. Han kan skriva fantastiska poplåtar – om han vill. Små popmästerstycken som han vardagscroonar över med sina sällsamma texter.

Magnetic Fields har alltid varit bättre i enskilda låtar än som albumband. Även denna gång, i detta kvantitativa överdåd.

KÖP SLÄPPET PÅ VINYL (5 LP)