Zara Larsson
So Good

Precis så bra som du hoppades det skulle vara

Album / TEN
Utgivning D. 2017.03.17
Simon Lundberg

När du säger Zara Larsson i ett rum av folk så kommer alla att reagera. Alla gillar att ha en åsikt om Sveriges just nu klart lysande stjärna. När hon släpper sitt andra album efter debuten 1 som kom år 2014 så är givetvis förväntningarna skyhöga.

Efter att redan ha plockat hem overkligt många prestigefulla priser så känns det som att Zara lika gärna kunde ha släppt ett greatest hits-album. Vilket på ett sätt So Good också är. Flera låtar har redan spelats till ända under åren sedan debuten. I Would Like, Ain't My Fault, skönt avbrytande singeln So Good och genialiska hitten Lush Life ryms alla med hittills ospelad musik. Men resultatet?

Jo, ett snyggt polerat kommersiellt popalbum som inte kompromissar med att utmana normer för vad som egentligen är svensk pop. Karibiska Rihanna-esque-toner blandas med ballader så snygga att andra popstjärnor sneglar med avundsjuka.

Och det är många kockar som varit inblandade i den här delikatessoppan. Charlie Puth, Ed Sheeran, Petra Marklund och legendariska Jocke Berg är bara några giganter som fört till sina ingredienser. Trots det så är det en välsmakande soppa och det är ett gott betyg för Zara. Hennes röst är den ultimata ingrediensen som bådar för en lång och lovande karriär. På tal om Berg så är Only You ett sjukt snyggt nummer som ger en udd till albumet.

Zara är känd för att uttrycka sina politiska åsikter på sociala medier. Trots det är albumet för det mesta istället fyllt av krossade relationer som i One Mississippi eller Funeral eller rena YOLO-partydängor som i hitten Lush Life. Men inte för inte så är Zara alltid en boss – och särskilt i låtar som i Make That Money som får bli albumets feministiska soundtrack.

Det är en överraskande käftsmäll som känns precis så stark som man hoppades att det skulle kännas. Om du tvivlade så får du smaka på avslutande Symphony och bli golvad av produktionen.

KÖP ALBUMET PÅ VINYL HÄR