Yung Sherman: Innocence

Yung Sherman
Innocence

Påhittig och pånyttfödd musikmagi som inte kräver VR-glasögon

GAFFA

EP / YEAR0001
Utgivning D. 2017.03.09
Recenserad av
Veronica Larsen

Varje år anländer ett SMS i undertecknads mobil, en snäll påminnelse om ännu en klubbkryssning ute till havs. Avsändaren Monday Bar är lika lojalt dedikerade som fans av elektronisk dansmusik, SMS:en har kommit i 13 år. Det är också så långt vi behöver gå tillbaka i tid för att hitta det bästa inom trancegenren, vars guldålder nog får anses vara 00-talet.

En skröna gör sig påmind, den om när två ynglingar ville se en holländsk DJ-gigant i vår huvudstad men inte hade åldern inne. Det hindrade inte ynglingarna. Dagtid besökte de stället där konserten skulle äga rum, bad om att få låna en toalett och blev insläppta. En toalett som blev ynglingarnas nya hemvist. Först flera timmar senare, till ljudet av trance, vågade de sig ut i salongerna. Obemärkta fick de slutligen se sin idol.

Likt skrönan är påhittighet, ungdomlig hängivenhet och en touch av trance det som är signifikant för Innocence. Yung Sherman, Sad Boy till trots och kompis med Lean och Gud – produktionen på EP:n är smittande glad.

EDM, eurodance och trap-influenser triggar fantasin: en brokig regnskog, en kör av teletubbies som sjunger något ohörbart, en dataspelskaraktär i en övergiven stad, såpbubblor som stiger och sen spricker.

En vacker atombomb är Creep som tar oss med på en flygtur bland valar i en virtuell verklighet. En verklighet där gränser är till för att överskridas. Det bästa har inte enbart skapats förr, det bästa är också i Yung Shermans händer pånyttfött, omstöpt och mer fascinerande än någonsin.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA