Linni
Maksimum

En nordisk farao i harmonisk balansakt

Album / Oslo
Utgivning D. 2017.03.17
Veronica Larsen

Grundregeln för yttre balans är enkel, du kan inte stå stadigt på ett ben om du fokuserar mer på din omgivning än på dig själv. Inre balansering följer samma princip av inåtvänd blick. I det gamla Egypten var sanning, rättvisa och balans – begreppet Ma'at – ett etiskt och moraliskt rättesnöre. Ma'at personifierades även som en gudinna och i mytologin var det mot hennes strutsfjäder de dödas hjärtan vägdes. Det var i hjärtat intelligensen, minnena och själen fanns trodde man. Var hjärtat lättare eller i balans med fjädern på vågen hade den avlidne levt ett dygdigt liv i samklang med den kosmiska balansen. Belöningen blev ett liv efter livet, en biljett till paradisiska Aaru.

Likt en farao, vars uppgift var att upprätthålla Ma'at, manifesterar Linni budskapet om jämvikt. Den norska rapparen har uttryckt att han gör ”yin & yang-musikk” och på hans andra album Maksimum är balansen kännbar. Ytterligare en dimension i relationen artist och lyssnare uppenbarar sig; musik förmedlar inte bara toner och text, musik förmedlar också den intention och energi som var närvarande i dess skapandeprocess.

Floran inom nordisk urban musik är rik. Vårens album och EP:s från artister som Cora Onori, Makko Makeba & Larsiveli, Lord Siva, Stina Velocette, Skander och Ikhana visar på en mångfacetterad kreativ kraft inom hiphop, trap, R&B och närliggande genrer. Fler släpp är att vänta och 2017 ser ut att bli ännu ett fantastiskt år för nordisk urban musik. Maksimum kommer att ha en självklar placering på mångas årsbästalista för Linni är skicklig – på rap, på sång, på textskriveri: ”Kisar e for fargeblind for denne røde tråden min. Plukkar den fra bakken før jeg trer den gjennom nålen min”.

Hälften av spåren är signerade Kvamkollektivet, ett team med flinka produktionshänder och lyhörda öron som sätter en kvalitetsstämpel på allt de rör vid, låtarna på Maksimum är inget undantag. Skee-Lo ting påminner om en vandring i svenska Academics sagoskog, och Myra på gästmick är det perfekta sällskapet. Även Harald Austad, Ragz, Asken och Basmo Fam finns med på klanderfri produktion, där de sistnämnda alltid lyckas locka fram en lekfullhet i Linnis flow och artikulation.

Existentiellt, poetiskt, filosofiskt, sakralt, är ord vi kan förena med Linnis musik. Ord som innebär eftertanke vilket kräver stillhet – en utmaning att hitta i vårt samhälle idag. Moderniteten, västvärldens dominerande samhällstrend sedan 200 år tillbaka är alltid på väg mot nya framsteg, ett skenande tåg av produktivitet, kalkylerbarhet, lönsamhet och tillväxt. Vi springer med hjärtan tyngda av Yang som vi glömt Yins fjäderlätta hand. En hand som vill att vi ska vila och komma till ro. Aktiv behöver passiv, och passiv behöver aktiv och Linni ser till att vi inte glömmer bort.