Fleetwood Mac
Rumours

KLASSIKERN: Ryktet som för alltid kommer att gå

CD / Warner Bros
Utgivning D. 1977.02.04
Josefi Jönsson

40 år. Åldern som hade stått på en potentiell Tinder-profil för Coldplays sångare Chris Martin. Det höftade antal år jag letat efter en specifik skiva i de dammiga skivbackarna på loppisar, men även den prestigefyllda sifferkombination den ständigt jagade skivan fyllde i februari. Det i principa signumet för Fleetwood Mac: Rumours

”Thunder only happens when it’s raining”, sjunger Stevie Nicks i Dreams. Och nog slog Rumours ned likt blixten i musikvärlden. Med sitt elfte studioalbum var den genremässiga helomvändningen ett faktum – och en guldstämplad sådan. Inte minst när låten textraden är lånad ifrån knep åt sig förstaplatsen på Billboard Hot 100. Den enda förstaplatsen gruppen någonsin kunnat stoltsera med.

För det finns någonting på Rumours som Fleetwood Mac aldrig tidigare visat upp. Det är en uppvisning av melodier som sätter sig likt silvertejp på huvudet, mäktiga gitarrsolon och en kvintett i en sällsynt symbios. 1977 var året då samtliga pusselbitar plötsligt föll på plats. När det ständigt genresökande Londonbandet äntligen hittade hem. Där de fem medlemmarnas olika bakgrunder och influenser plötsligt flätades ihop till en samhörighet de aldrig haft förut.

Vi har fått se Bart Simpson köra en pansarvagn över skolgården till tonerna av Don’t Stop. För att inte glömma när Will Schuester höjde plattan till skyarna framför sina elever – när skivan ägnades ett helt eget avsnitt i musikalsuccén Glee. Ett avsnitt som visar på storheten inte bara i den musikaliska biten, utan även texterna bakom. Som sätter ord på tuffa uppbrott, att slita sig lös från situationer som inte gör en något gott och det ljusa som alltid väntar även i de mörkaste av stunder. Kanske är det inte alls så särskilt märkligt att skivan, efter seriens hyllning, återigen nådde toppen på Billboard Hot 200. För det spelar inte någon roll om du är ung nu eller om du var ung då. Musik som sätter ett finger så exakt på de mänskliga känslorna blir aldrig Second Hand News

Och även om detta alster släpptes för hela 40 år sedan så tycks det aldrig falla i glömska. Snarare tvärtom tycks det ständigt vinna en ny publik. Kanske tar det lika många år till för mig att hitta ett exemplar av denna låtskatt, med lagom nötta hörn, på en loppis i någon svensk småstad. Oavsett kommer det alltid att ha en lika viktig plats i skivsamlingen.