Kasabian
For Crying Out Loud

Modern dansant britpop

Album / Columbia Records
Utgivning D. 2017.05.05
Andreas Trella

Kasabian har tagit ett steg tillbaka från de många experimentellt penetrerande elektroniska element som genomsyrade det senaste släppet 48:13 från 2014. Istället har bandet återvänt till ett rakare sound som återigen är främst riff och rytmdrivet, och framför allt genererar deras sannerligen mest dansanta alster hittills.

Den moderna britpoppen cementeras i och med de pumpande trallverken från Leicesterkvartetten som skrivit hela sin sjätte platta For Crying Out Loud på endast sex veckor i ett försök att prägla processen med en känsla av brådska och relevans. Melodierna blir snabbt bekanta och är lätta att omfamna samt nynna med till innan man ens lyssnat klart på dem.

Skivan är fylld med rytmiskt smittsamma verser och är kryddad med käftsmällar till refränger. Visst finner man smakprov på ett klassiskt Kasabian, men samtidigt vad bandet gått musikaliskt. Och det är till det dominerande dansanta som garanterat kommer fungera lika bra på ett dansgolv som i ett festivaltält.

Det som dock kan saknas en smula är låtarna som melodiskt etsar sig fast i huvudet för all framtid efter den första lyssningen, som exempelvis tidigare Empire, Fire eller Days Are Forgotten. Även om You’re In Love With A Psycho ligger i närheten. Därav blir For Crying Out Loud ibland lite trist, men ger man bara låtarna någon extra lyssning dröjer det inte länge innan man helt plötsligt dansar och sjunger med till majoriteten av dängorna. Så från och till blir det lite mellanmjölk, men har man lite tålamod växer melodierna proportionellt med törsten efter en solig festivaldag någonstans i Europa.