Gorillaz
Humanz

”A really dark party record”

Album / Parlophone
Utgivning D. 2017.05.28
Andreas Trella

Världens mest framgångsrika virtuella band Gorillaz återvänder med mastodonten Humanz. Tillsammans med serietecknaren och animatören Jamie Hewlett har det musikaliska underbarnet Damon Albarn lyckats pressa ut 20 stycken spår att fylla de utsvultna öronsnäckorna med. Alla inspirerade av resultatet från det amerikanska valet där Donald Trump valdes till USA:s 45:e och nuvarande president. Humanz är, enligt Albarn själv, menat som ”a really dark party record”. Ett soundtrack till den värld som han fruktade skulle bli verklighet. Världen vi just nu befinner oss i.

Som alltid är ett av Gorillaz grundrecept att involvera en spektakulär gästlista för att berika den kokande elektroniska musiken. Vince Staples, Danny Brown, Kelela, Pusha T, Mavis Staples, Grace Jones, D.R.A.M. och Jehnny Beth från Savages är exempel på artister som sammanfogats för att förgylla det roterande och gjutna ljudlandskapet. Ett landskap bestående av feta beats, gloomiga synthtäcken och de genomborrande muttrande hooksen färgade av Albarns suggestiva brittiska accent.

Även om en del spår är rena fillers (det vill säga spåren som betecknats med Interlude, och främst har som avsikt att verbalt förmedla en dekadent och dystopisk nutid) så blir man något överrumplad av låtarnas kvalitet. Humanz är en mångsidig upplevelse som inramas av ett tematiskt och starkt perspektiv. Både musikaliskt och textmässigt. Gorillaz har blivit en viktig institution som producerar distinkta tidsdokument som bevisar att det alltid, oavsett vilken samtid som speglas, tycks finnas en dyster domedagsluft runt oss som går att ljudsätta och dansa sig igenom.