x
Beach House: B-Sides And Rarities

Beach House
B-Sides And Rarities

Högkvalitativ häxbrygd utan bärande idé

GAFFA

Album / Bella Union
Utgivning D. 2017.06.30
Recenserad av
Johannes Ådén Bygdell

Det är en händelse som ser ut som en tanke, att Beach House ger ut ett album med b-sidor och andra rara grejer. Om det är något som tydligt definierar Beach House är det ju att de allra flesta av duons låtar låter som just b-sidor, där det är en stämning eller känsla som spelar huvudroll snarare än en hittig, fastklistrande melodi.

Det som skiljer denna utgivning från tidigare Beach House-album är att studioalbumen lyckades skapa en sammanhängande känsla, ett helt eget ljuduniversum som bäst avnjuts från start till mål, medan B-Sides & Rarities mest är en samling låtar som inte hålls samman av något annat än att de tidigare varit svåra att få tag på.

Förnimmelsen av fulländad genomtänkthet som uppstod på både Teen Dream och Depression Cherry är här utbytt mot ett förvisso kvalitativt men spretigt hopkok: även om majoriteten av låtarna är angenäma att ta del av saknas en bärande idé som kan pussla ihop de enskilda bitarna till en helhet.

Inledande Chariot är klassiskt storslagen Beach House-pop med en triolspelande gitarr i centrum, givetvis i ett så långtsamt tempo att den hade passat utmärkt i återuppväckta Twin Peaks. Till andra höjdpunkter hör den kraftigt nedsaktade 10 Mile Stereo (Cough Syrup Remix) som hade gjort DJ Screw stolt, och en tidig version av Used To Be där flera instrument spelas distade, vilket ger en intressant dynamik jämfört med albumversionen av samma låt.

Som mest intressant är albumet på Saturn Song och Rain In Numbers, när den väl inarbetade Beach House-mallen lämnas därhän och ett mer sökande uttryck tar plats. Kanske finns där ett frö till nästa, antagligen mer sammanhållna, Beach House-album.


Nyheter, artiklar och recensioner från GAFFA