The National
Sleep Well Beast

Varelser i skuggorna

Album / 4AD
Utgivning D. 2017.09.08
Sebastian Lindström

The Nationals låtar har alltid varit varelser i skuggorna, och här fortsätter de vara det. Varelser som kryper fram ur hörnen i ditt sovrum och viskar nattens tankar som stjäl din sömn. Om bråken. Om varför allting blev som det blev. Om hur du inte känner igen de trötta ögonen i spegeln. Om hur huvudet på kudden tätt intill dig plötsligt blev en främlings.

De tvångstankarna är, precis som förr, det som varelserna knuffar in i dina öron. Vare sig de använder Matt Berningers signaturmörker (Nobody Else Will Be There, Sleep Well Beast) eller hans skrikandes-på-knä-på-golvet-röst (Turtleneck, The System Only Dreams In Total Darkness) är de fortfarande mästare på att ta fram det som spelar så otroligt stor roll i så vardagliga saker som långvariga förhållanden och ålderdomens oundvikliga hemsökande.

Men det är inte helt samma figurer ändå. Förr var det Bryan Devendorfs individualistiska trummor som var hjärtslagen. Nu tas ett väldigt litet steg bakåt och plats ges åt en ständigt närvarande elektropuls. Dock har det inte gått som med kamraten Justin Vernon; man känner fortfarande igen den förskräckliga kärleken och de hemliga mötena från förr. Gitarrerna, när de får komma fram, drar hjärtesträngarna ut ur bröstet (Day I Die). Pianot och syntharna fyller fortfarande tomrummet i bakgrunden (Guilty Party).

The Nationals låtar har alltid varit varelser i skuggorna, och här fortsätter de vara det. Sleep Well Beast är de ögonblicken då varelserna rör sig mer bort från de gångna dagarna, men fortsätter göra dig sällskap på nätterna.