Framtidens headliner är spikad

Airbourne, Copenhell 2017

Framtidens headliner är spikad

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

Diskussionen kring vem som ska ta över huvudplatserna på hårdrocksfestivalernas affischer när di gamle börjar tackla av är alltid lite jobbig att ta i. De flesta band som varit med och definierat hela metalvärlden är ju igång fortfarande. Men generationsskiftet kryper allt närmre, och då känns det väldigt tryggt att arvtagarna börjar träda fram. Visst har vi många stora, yngre band men på Copenhell kan inga akter mäta sig med Airbourne när det kommer till publikstöd. Faktum är att de lockar lika mycket folk som huvudakten System Of A Down, trots en speltid på eftermiddagen.

Visst finns det lite skillnader i estetiken, men bandet är närapå ett coverband som hyllar sina landsmän i AC/DC. Varför inte? Poängen är inte att göra innovativ musik, utan att hålla flamman brinnande. Och som liveband betraktat gör Airbourne allting rätt och lite till. Framför en backdrop föreställande en skalle utan hud, röd som en jättekänguru, springer de fyra australiensarna fram och tillbaka till snortight framförda treackordslåtar. Basistens huvud är en väderkvarn som nästan tangerar dödsmetalltraditionen, och frontmannen Joel O’Keffe lär ha tömt halva Red Bull-tältet på egen hand innan spelningen.

Svett, öl och hårdrock. Ja, tillställningen är nästan parodisk, men också helt snudd på så perfekt liveunderhållning kan bli. O’Keffes energinivå bara stiger, och från att ha nöjt sig med att röja på scen studsar han i Girls In Black ner på axlarna på en scenarbetare som spatserar framför kravallstaketet. Där fyrar han av gitarrsolon och slår sönder ölburkar mot huvudet utan att missa en ton. Ju närmre slutet vi kommer, desto mer minner han om Angus Young när frekvensen av solon ökar och han springer fram och tillbaka, fram och tillbaka.

Efter att ha fått hela publiken att skråla samman i en hyllning till Lemmy vevas ett flyglarm igång. Till avslutande Running Wild är det wall of death, circle pit och en total explosion av hårdrock som ekar över hela Köpenhamn. Så var en av framtidens headliners spikade.