Fel forum trots rekordpublik

Europe, Copenhell 2017

Fel forum trots rekordpublik

Recenserad av Jesper Robild | GAFFA

Förvåningen var faktiskt stor när Airbourne tidigare på festivalen nästan drog större publik än System Of A Down. Att Europe då lyckas nå en kanske ytterligare högre publiksiffra är även det lite av en rolig överraskning. Förutsättningarna är dock inte toppen. Alla är genomblöta, betonggrunden är full av djupa vattenpölar och backen med utblick över scenen har förvandlats till ett hav av geggamojja.

Visst har nästan varenda besökare tagit sig till största scenen, men trycket är långt ifrån lika stort som på tidigare nämnda spelningar. Allt folk som står bakom eller bredvid den innersta skaran av fans vrider mest på sig, halkar runt i gyttjan och dricker regnutspätt fatöl i plastglas.

Europe är verkligen inte ett one hit band, åtminstone inte på hemmaplan. Rock The Night avfyras som tredje nummer och får stort gensvar, liksom klassikerna Scream Of Anger och Superstitious. Men den danska publiken verkar mest vänta på ”ni-vet-vilken”. Den alternativa svenska nationalsången. Visst får den avsluta, och plötsligt är det som att befinna sig på en helt annan konsert. I övrigt infinner sig aldrig den magi som bandet får till utan problem när omständigheterna är annorlunda.

Att göra det bästa av situationen lyckas herrarna ändå med. Snällare nummer som Carrie stryks till förmån för exempelvis Last Look At Eden, med riff som skrivna för en metalfestival. Att välja vaniljvitt till mickstativ och gitarr är kanske inte lika genomtänkta drag, men turnélivet handlar ju inte bara om att anpassa sig. Joey Tempests och John Norums respektive prestationer stjäl dessutom större delen av showen. Den förstnämnda har både energi och röst kvar, och Norum bjuder på örongodis i form av festivalens kanske mest inlevelsefulla fingerfärdighet.